De muzikale nieuwjaarsbrief is de naam van
een nieuw educatief project van deKunstAcademie in samenwerking met het
basisonderwijs in Knokke-Heist. Elke richting van deKunstAcademie draagt zijn
steentje bij: beeld, muziek en woord. Beeldende kunsten zorgt voor de lay-out
en enkele kunstwerken op de nieuwjaarsbrief. Muziek componeert een eigen lied.
Woord tot slot schrijft de tekst voor het nieuwjaarslied. Per graad wordt een
muzikale nieuwsbrief opgesteld. Daarnaast komt er ook een educatief pakket
waarmee de leerkrachten uit het basisonderwijs aan de slag kunnen. Alle werken
zijn hier ook in opgenomen.
Verbroedering en netoverschrijdend
partnerschap
Initiatiefneemster Els Mussels licht toe:
“Het project werd vorig jaar al even kort getest en kon toen al rekenen op
groeiend enthousiasme binnen deKunstAcademie. De bedoeling van de muzikale
nieuwjaarsbrief is om communicatie op gang te brengen tussen het reguliere
onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs. Beiden hebben namelijk dezelfde
doelgroep voor ogen. Het project maakt verbroedering en netoverschrijdend
partnerschap mogelijk, wat de leerlingen alleen maar ten goede kan komen.”
Kleine kunstambassadeurs
“De kinderen in de klassen van
deKunstAcademie zitten eigenlijk in een deelverzameling. Overdag zitten diezelfde
kinderen namelijk in een klasje van de lagere school. Binnen de lessen van
deKunstAcademie zorgt deze werking voor verdieping. De teksten worden liedjes
en de liedteksten en –sfeer zorgen voor inspiratie voor de uitwerking en het
uitzicht van de ‘brief’. De kinderen zijn fier over het resultaat en willen dat
ook delen met anderen. Op die manier kunnen kinderen in de deelverzameling
fungeren als kleine kunstambassadeurs in de klas en de school, maar ook in de
huiskamer.”