Voor de dokwerkers ligt het hete ijzer straks weer in het vuur. Op 11 oktober congresseren in Antwerpen de
Europese Commissie, internationale havenjuristen, de betrokken Europese
sectororganisaties en beleidsmakers over het nieuwe voorstel van Europese
Havenverordening, ook bekend als 'Port Package III'. Het betreft een derde
poging van Europa om de havensector te liberaliseren. Eerdere voorstellen uit
2001 en 2004 werden onder druk van de vakbonden weggestemd door het Europees
Parlement. Het nieuwe voorstel regelt de toegang tot de markt voor goederenbehandelaars,
passagiersterminals, loodsen, slepers, vast- en losmakers, baggeraars, ophalers
van scheepsafval en leveranciers van scheepsbrandstoffen. Bovendien regelt het
de tarifering van de havendiensten. Goederenbehandeling en havenarbeid zijn
echter van sommige bepalingen vrijgesteld. Havenarbeid is momenteel in drie
vierde van de EU-Lidstaten onderworpen aan een specifieke regulering. Het Belgische
havenarbeidsysteem is het enige van de EU dat nog nooit ingrijpend werd
gemoderniseerd.