Op maandag 19 augustus onthulde het
Cartoonfestival Knokke-Heist een prachtig rozentapijt in de vorm van een hart.
Hiervoor gebruikten ze niet zomaar rozen, maar wel zelfgemaakte papieren
strandrozen. Nadien kon iedereen ten voordele van de Vzw Kindergeluk een roosje
of een boeketje rozen kopen. Heel wat mensen in Knokke-Heist toonden zich van
hun beste kant, want er werden maar liefst 1750 rozen verkocht! De originele
actie bracht op die manier 3500 EUR in het laatje. Het Internationaal
Cartoonfestival schenkt het bedrag integraal aan de vzw Kindergeluk. Deze
organisatie zet zich in voor kinderen die het omwille van sociale
omstandigheden, gezondheidsproblemen en/of leerproblemen moeilijker hebben in
onze maatschappij.
Ruim 70 000 bezoekers
Het 52ste Cartoonfestival bracht dit jaar
een hommage aan Kim Casali, de ontwerpster van het 'Liefde is...'
koppeltje. Een thema dat duidelijk aansloeg, want ruim 70 000 mensen bezochten
deze zomer het Cartoonfestival. Een groot succes.
De rozenactie ten voordele van het goede
doel zette de liefde nog eens extra in de verf. Alle rozen waren het werk van
talrijke vrijwilligers. Drie weken lang hebben jeugdbewegingen, rusthuizen en
heel wat inwoners en bezoekers hun steentje bijgedragen aan de actie. Sommige
mensen maakten thuis zelfs meer dan 300 strandbloemen. Het Cartoonfestival wil
deze mensen nogmaals van harte bedanken. Nieuwsgierigen kunnen hier alvast nog
eens kijken hoe het rozentapijt precies tot stand kwam: http://cartoonfestival.knokke-heist.be/video
Genetics on the beach
Ondertussen is het Internationaal Cartoonfestival
ook volop bezig met de editie van 2014, die staat in het teken van de
menselijke genetica. Onder de titel ‘Genetics on the beach’ zullen cartoonisten
en professoren van de KU Leuven een nieuw cartoonfestival vol grappige,
opmerkelijke en intrigerende benaderingen van de menselijke genetica brengen.