Tegen 2015 zal de Britse overheid een
analyse maken over de wenselijkheid van vijf grote projecten die op lange termijn de
mobiliteit in het Verenigd Koninkrijk moeten verbeteren zowel voor het personenvervoer als voor het
vrachtverkeer. De bouw van een tweede Kanaaltunnel, die vooral zou dienen voor
vrachtverkeer, is één van deze projecten die tussen 2020 en 2025 zouden kunnen opgeleverd
worden.
"Maar enkele belangrijke stakeholders
zoals de Britse en Franse vervoerdersfederaties hebben al gesteld dat zij een
tweede vaste verbinding niet echt zien zitten voor 2030. De volle
capaciteit van de huidige tunnel is nog niet echt gebruikt – slechts 70
procent is dat nu - en de ferrylijnen blijven een goed alternatief bieden zowel
op de korte as als op de Noordzee en in het Westelijk Kanaal. Ook het doorgaand
passagiersvervoer stijgt niet echt dramatisch omwille van de expansie van de
Europese luchtvaart" luidt het bij de betrokken ministeries in Londen. De havendirecties in Dover en Calais gaan
intussen wel nieuwe grotere terminals uitbouwen tegen 2020 en zien ook geen
noodzaak voor een tweede vaste as. Maar, het is algemeen geweten dat de Britse
overheid alvast één groot project wil lanceren in de komende jaren in een poging het
economisch optimisme aan te wakkeren.