In de achterhaven van Zeebrugge zijn maandag
de werken gestart voor het vrijbaggeren van de Bastenakenkaai aan de westkant
van het Zuidelijk Kanaaldok. Het gaat om het baggeren van de recent gebouwde
kaaien 510 en 511 over een totale lengte van zo’n 700 meter .
De werken worden in opdracht van Port of
Zeebrugge uitgevoerd door aannemer THV Noordzee en Kust. Zij zijn maandagochtend
begonnen en zullen voor dit project zo’n tien maanden aan het werk zijn in
Zeebrugge.
Over een zone van ongeveer 700 meter is het te
baggeren volume ongeveer anderhalf miljoen m³. De baggerspecie wordt via
persleidingen hydraulisch gepompt richting land en opgespoten op terreinen in
de achterhaven. Langs de kaaimuur wordt er gebaggerd tot een diepte van 13,5 meter . Voor de
grootste roll-on/roll-off schepen is dit ruim voldoende. Met het oog op de
toekomst en een mogelijke schaalvergroting, is het mogelijk om later de
kaaimuur nog een aantal meter dieper te baggeren. De werken ontsluiten de
terreinen langs de Bastenakenkaai, waar ICO (International Car Operators)
gebruik van maakt.