De Noord-Franse politieke overheid - de
Conseil Régional du Nord Pas de Calais - heeft beslist dat het beheer
van de Kanaalhavens Calais en Boulogne sur Mer de komende decennia volledig in
handen komt van de Chambre de Commerce et d'Industrie de la Côte d'Opale (CCICO).
Die organisatie moet meteen dit jaar nog van start gaan met "Calais
2015" die voor de komende vijf jaren een grote uitbouw op zee voorziet van
de grootste Europese Kanaalhaven - een verdubbeling het huidig terminalareaal
achter een nieuwe zeedijk van 3
km met tot tien ferry- en cruiseberths die beter uit
volle zee bereikbaar zijn voor grote veerschepen en cruiseliners. Dit najaar
moet een eerste voorstel naar Parijs gaan voor een mogelijke financiering van
de "werf van de eeuw" zoals men Calais 2015 is gaan noemen. Op
termijn komen er 1.000 jobs bij in Calais dat één der grootste werkloosheidspercentages
van Frankrijk heeft. Meteen grijpt Eurotunnel naast de controle van de
betrokken havens waarvoor men nochtans interesse had volgens verklaringen van
toplui van de kanaaltunnelgroep die nu al de Franse Kanaalferrygroep My Ferry
Link bezit, onder meer tot ongenoegen van de Britse concurrentieautoriteit die
de Franse ferry's uit Dover weg wil. Waarnemers in Frankrijk stellen intussen
dat de Franse centrale overheid niet omheen steun kan voor Calais 2015 als het
de politieke stabiliteit in het Franse noorden enigszins wil garanderen. Dat
bijvoorbeeld de plannen voor de binnenvaartlink Schelde / Seine Nord
sneuvelen is van minder belang lijkt het. Meteen dan weer een probleem voor de Belgische
zeehavens die voor hun toekomst rekenden op een nieuwe
"binnenvaartsnelweg" naar Parijs. Meteen zou men grote
containeroperators weg kunnen houden uit Duinkerken en Le Havre en in onze havens houden. Parijs
wil intussen wel weer aanzienlijk investeren voor hinterlandverbindingen vanuit
Le Havre.