Waterways 2, het estuaire schip voor nieuwe
wagens, werd door de Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ nv) aangekocht en
omgebouwd specifiek voor het transporteren van high and heavy-ladingen. Het
schip werd omgedoopt tot Polybotes, verwijzend naar de gigant uit de Griekse mythologie.
De Polybotes is multi-inzetbaar voor nieuwe wagens, containers en high and
heavy-ladingen.
De Polybotes is eigendom van MBZ, die het
schip overnam van Cobelfret. Portconnect, de dochteronderneming van MBZ treedt
op als exploitant. Het schip zal dienen ter ondersteuning van de
hinterlandlogistiek van de haven van Zeebrugge, specifiek voor rollend
materieel en high and heavy-ladingen.
Er werden twee car decks van de Waterways
weggehaald om beter oversized cargo’s te kunnen laden. Op het top deck komt er
ook ruimte voor containerladingen. Port of Zeebrugge mikt met het nieuwe schip
enerzijds op het beter linken van de terminals in de voor- en achterhaven en
anderzijds op een betere verbinding naar het achterland, zijnde Antwerpen tot
de Rijn. Het schip Polybotes heeft een afmeting van
110 op 12,5 meter .
Het laadvermogen bedraagt 2.200 ton. Er kunnen 160 wagens en 144 TEU, ofwel 240
wagens alleen geladen worden. Het schip beschikt ook over een dek van 80 op 11 meter om high and heavy
te laden. PortConnect heeft al de estuaire schepen
Tripoli en Deseo en het binnenschip Were Di in charter. De Polybotes zal vanaf
maandag 29 juli in gebruik genomen worden.
“Onze haven behandelt jaarlijks meer dan 12
miljoen ton roro-goederen. De high and heavy-ladingen zoals machines en
landbouwtuigen hebben bijzondere afmetingen en bestaan uit niet-deelbare
stukken. Dit uitzonderlijk transport hoeft vanaf nu niet meer over de weg te
gebeuren. Nu wij met Polybotes over een aangepast schip beschikken, zijn
wij nog beter uitgerust om op deze markt in te spelen.” aldus Joachim Coens,
CEO Port of Zeebrugge.