Sinds vorig jaar lanceerde Knokke- Heist
verschillende initiatieven om het steeds toenemende aantal smartphone
gebruikers informatie aan te bieden op een voor hen toegankelijke manier.
Vandaag is er reeds toeristische informatie beschikbaar op meer dan 500
parkeermeters in Knokke-Heist, verschillende kunstgaleries, aan de ingangen
van het kantoor van Toerisme enz. en die wordt gretig geraadpleegd, en
door Toerisme regelmatig aangepast.
Een nieuwe stap is aangebroken:
Wie de kunstwerken van 'Beelden in de
stad' bezoekt, zal vanaf nu via z'n smartphone extra informatie over het
kunstwerk kunnen raadplegen in vier talen. Dit gebeurt aan de hand van een rode
intelligente sticker die in de nabijheid van het kunstwerk op een paaltje
is aangebracht. Op deze sticker staat een verkorte url, een NFC-code (Near
Field Communication) en een QR-code. Naargelang de mogelijkheden van je
smartphone, kun je dan informatie over het kunstwerk en de kunstenaar
verkrijgen. Van daaruit kunnen de mensen verder door surfen naar website
'Beelden in de stad' om de andere mooie kunstwerken die de gemeente sieren, te
ontdekken.
Voor de schepen van Toerisme, Anthony
Wittesaele, is deze innovatieve technologie een vernieuwend aspect in de
citymarketing: 'Uit het laatste marktonderzoek, dat op vraag van onze
diensten werd uitgevoerd door een onafhankelijk bureau, kwam
duidelijk naar voren dat bezoekers zich meer en meer extra informeren via
internet en het gebruik van de sociale media. De ontwikkeling van TagTagCity
vult dit verder aan'.
Dit is een volgende stap in de samenwerking
met de jonge 'startup' TagTagCity. ' We zijn zeer verheugd om onze samenwerking
verder te blijven uitbreiden. Knokke-Heist is een voorloper op het gebied van
het omarmen van de mobiele revolutie en biedt hierop een antwoord naar de
behoeften van zijn bezoekers en inwoners' dixit Geoffroy Simon, Coo en mede-
oprichter van tagtagcity.com