Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare
Werken Hilde Crevits heeft zondag de informatiemarkt over de A11 in Westkapelle
geopend. Dat gebeurde in het gloednieuwe bedrijfsverzamelgebouw van het
Autonoom Gemeentebedrijf voor Stadsontwikkeling. De A11 is een nieuwe
autosnelweg tussen de Blauwe Toren in Brugge en Knokke-Heist ter hoogte van
Westkapelle over een afstand van 12
km . Momenteel verloopt alle verkeer via de
verbindingsweg langs de Havenrandweg-Zuid. Om het verkeer vlotter en veiliger
te laten gebeuren, is er nood aan een nieuwe weg die het vrachtverkeer en het
toeristische verkeer van het lokale verkeer scheidt. De A11 zal zorgen voor een
betere ontsluiting van de haven van Zeebrugge en van de Oostkust en
zal de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de regio ten goede komen. Het
hele project is ruimer dan de aanleg van de autosnelweg. Er komt 20 km lokale weg bij, 15 km nieuwe fietspaden en 3 km fietspad wordt
gerenoveerd. De fietsers krijgen een nieuwe fietsverbinding tussen het
Leopoldkanaal, het Schipdonkkanaal en het Boudewijnkanaal. Alles gebeurt met
aandacht voor een goede omgevingskwaliteit en met respect voor het open
landschap in de polders. Landschappelijke integratie staat centraal : er worden
in visuele buffers (groenaanleg) voorzien en er zijn geluidswerende maatregelen
op verschillende plaatsen.
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Hilde Crevits zegt: “De A11 is één van de zes missing links in Vlaanderen
die we aanpakken via PPS-formule. Voor de verkeersveiligheid en de leefbaarheid
zal het drukke vracht- en toeristische verkeer van het lokale verkeer
gescheiden worden. De haven van Zeebrugge, één van onze belangrijkste
economische poorten in Vlaanderen, wordt er beter door ontsloten. De aanleg van
de A11 gebeurt zorgvuldig met aandacht voor een kwaliteitsvolle omgeving. Voor
de bewoners komen er nieuwe lokale wegen en fietspaden. Via een brede
communicatie zorgen we er voor dat iedereen goed op de hoogte is van wat het
project precies inhoudt.”
Liefde-haat met resultaat
Ook burgemeester Lippens nam het woord: “Ik
vertel niks nieuws als ik u in alle eerlijkheid zeg dat Knokke-Heist en Stad
Damme al jarenlang een complexe haat-liefde verhouding koesteren met de
A11. Decennia lang mochten de bewoners
van de Dudzelestraat hun woning niet verbouwen of uitbreiden en hing een
mogelijke onteigening als het zwaard van Damocles boven hun hoofd. Onze
landbouwers vreesden voor hun broodwinning en natuurverenigingen en al wie
leeft van het toerisme hielden hun hart vast voor een ernstige verminking van
de prachtige Damse en Rams- en Westkapelse polders. Dankzij het engagement van
het plaatselijke AX-comité van Westkapelle en het onophoudelijke lobbywerk van
het stads- en gemeentebestuur van Knokke-Heist en Damme, ben ik fier te kunnen
zeggen dat we met alle instanties uiteindelijk tot een eindontwerp zijn gekomen
dat tegemoet komt aan onze voornaamste eisen: de ondertunneling van zowel de
Oostkerke- en Dudzelestraat, een afrit en rotonde ter hoogte van de Heistlaan,
een aansluitingscomplex op de N49 waarbij het toeristisch verkeer vanuit
Antwerpen gewoon rechtdoor kan rijden en een balkonrotonde ter hoogte van
Sluisstraat en Dudzelestraat. En dit
alles met een minimum aan onteigeningen, diverse geluidswerende maatregelen,
bijkomende veilige fietspaden en ventwegen en de nodige compensaties voor de
natuur en de landbouw.”
Liefst geen Viagrabruggen meer
“Ik denk dat we op dat vlak als lokale
overheid ongelofelijk veel geluk gehad hebben om een Minister van Mobiliteit en
Openbare Werken te hebben als mevrouw Hilde Crevits”, aldus Lippens. “Zij is
West-Vlaamse en kent dus de streek, zij spit haar dossiers altijd uit tot op
het bot, is zeer toegankelijk, kan uitermate goed luisteren, belooft ook wat ze
doet en… voor een minister heel uitzonderlijk..
Misschien tot besluit nog een
kleine maar wijze tip aan de heren ingenieurs: zorg alstublieft bij de keuze
van een beweegbare brug over het Boudewijnkanaal voor een corrosiebestendig en
onderhoudsvriendelijk model. De zogenaamde blauwe “Viagrabruggen” aan de
Vandammesluis in Zeebrugge die de laatste jaren meer in rechtstaande dan in
neerwaartse positie stonden, hebben reeds voldoende bewezen welke desastreuse
gevolgen dit kan hebben op de mobiliteit. In theorie zouden we nu over die 12 km A11 in 6 minuten van
Knokke naar Brugge moeten kunnen rijden, het zou doodjammer zijn mochten we er
omwille van een defecte brug er 6 uur over moeten doen. “