De scheepvaartgroep DFDS Seaways heeft
momenteel de rorovrachter Longstone in dienst genomen op de Schotlandroute
tussen Zeebrugge en Rosyth. Het is de zoveelste maal in enkele jaren dat de
capaciteit op de vrachtroute werd geoptimaliseerd. Na het inkrimpen van het aantal lijnmeters werden die nu op 2.606m gebracht.. De Longstone maakt deel uit van een reeks
vrachters die oorspronkelijk werden gebouwd voor dienst in opdracht van het
Britse ministerie van Defensie voor maritieme militaire transporten.
Intussen verklaart de DFDS groep in haar verslag
over het eerste kwartaal 2013 dat de marktomstandigheden vooral op de Noordzee
en in het Kanaal moeilijk blijven door aanzienlijke overcapaciteit, weinig
animo in de Britse economie en de zware opstartkosten van de eigen operatie op
Calais/Dover waar met 2 grote ropaxen gevaren wordt. Vooral de concurrentie van
MyFerryLink wordt door DFDS en ook door P&O Ferries als onaanvaardbaar
gezien omdat de dochteroperatie van Eurotunnel Franse overheidssteun zou hebben
genoten. De Britse en Europese concurrentieoverheden moeten hier binnenkort
uitspraak over doen.