Dit jaar nam SBSO De Varens in Heist voor
de tweede keer deel aan State of Arts, een wedstrijd uitgeschreven door het
Vlaams Parlement. De bedoeling is dat scholieren van de 3de graad van het
secundair onderwijs een creatief werkstuk rond het thema 'De toekomst van
Europa' maken. De inzending kan bestaan uit een cartoon, een kortfilm of
animatiefilm, een kunstwerk, een multimedia-project, een installatie of machine
of foto’s van een werkstuk. Het is belangrijk dat de rol en de toekomst van
Europa op creatieve wijze tot uitdrukking wordt gebracht. De leerlingen van de
Varens creeërden een spel met doe-opdrachten en werden hiermee op 8 mei in het
Vlaams Parlement beloond met de eerste prijs, goed voor een unieke trofee en
een cheque van 1000 EUR!
Omdat het voor leerlingen uit het
Buitengewoon Secundair Onderwijs niet makkelijk is om een goed beeld te krijgen
over Europa en hoe alles reilt en zeilt, bedachten ze een spel met vragen en
doe-opdrachten. “Het is een idee die door ons samen tot stand kwam”, vertelt leerkracht
Sofie van Hessche. “Zij hebben de spelregels uitgewerkt, ik help hen
met goede vragen op te zoeken en de leerkracht houtbewerking Georges Deceuninck
heeft dan alles technisch uitgewerkt.
Alle inzendingen werden door een jury
beoordeeld, die bestaat uit mensen uit Vlaams Parlement, de VZW Ryckevelde en
VLEVA. Na enkele weken spannend afwachten kregen de leerlingen te horen dat ze
bij de laatste 3 inzendingen waren en hun prijs op 8 mei mochten afhalen in het
Vlaams Parlement. Voor de leerlingen een dag die ze nooit meer zullen vergeten.
Het harde werk dat in dit project stopten werd beloond met een eerste prijs van
€ 1000 en een trofee.
Na de uitreiking spraken VLEVA-voorzitter
Luc Vandenbrande en voorzitter Jan Peumans de school uit Heist aan
om iets meer te doen met dit spel. Ze vonden het jammer dat iets met educatieve
waarde zomaar in de kast zou verdwijnen of enkel bij de Varens zou gebruikt
worden. Maar dit zal waarschijnlijk niet gebeuren. Op dinsdag 22 mei kreeg de
school immers een mail van de educatieve dienst van het Vlaams Parlement met de
vraag of ze het spel mochten opnemen in de bundels voor scholen die worden
uitgegeven in het kader van de volgende verkiezingen 2014. Leerkrachten
en leerlingen van De Varens wachten nu vol spanning af op wat de school nog
allemaal te wachten staat en zijn zeker gemotiveerd om even goed hun best te
doen voor “de state of arts 2014” .