De ecoroll
beams van Joël Snauwaert Maritieme Constructies in Zeebrugge winnen aan
populariteit. Zeven Vlaamse vissersschepen vissen inmiddels met brandstof
besparende vistuigen uit het atelier van Snauwaert bloklettert Visserijnieuws.
Begin deze week lag de Eurokotter N 58 van Peter Vlietinck aan de kant om
nieuwe ecoroll beams met een lengte van 4,40 meter te
installeren. Het Zeebrugse constructiebedrijf heeft onlangs twee ecoroll beams afgeleverd
op de bokker Z 84. Deze bokker maakt momenteel als eerste Vlaamse kotter de
eerste reis met ecoroll beams en V-netten. De overige zes vissersschepen vissen
in combinatie met kettingmatten. Voor de bokker Z 121 staan inmiddels twee elf
meter lange ecoroll beams klaar. De reders van de grote bokkers Z 18 en Z 596
hebben Snauwaert opdracht gegeven om voor elk een brandstof besparende set met
een lengte van 10,30
meter te vervaardigen. Inmiddels vissen (inclusief de N
58) zeven Vlaamse vissersschepen met ecoroll beams, die Snauwaert is nauwe
samenwerking met reder Steven Savels (Z 53) heeft ontworpen.
Joël Snauwaert
is met een aantal reders nog in onderhandeling. ,,Het voordeel is wel
bewezen’’, constateert Snauwaert tevreden: ,,Vanwege de hydrodynamische vorm
glijden de tuigen beter door het water en wordt het bodemcontact tot een
minimum beperkt. Dat resulteert in een verminderde trekkracht, minder weerstand
en minder brandstofverbruik.” Knokke-Heistenaar Emiel Brouckaert, directeur van
de Rederscentrale, adviseerde zijn leden eerder, met een ‘ga er voor’, op de
ecoroll over te schakelen. Het vissen met de ecoroll, in combinatie van
kettingmatten, kan in bepaalde omstandigheden 20 procent brandstofvoordeel
opleveren.