Trans Europa Ferries houdt er mee op in Oostende en dat betekent het einde van 170 jaar Engelandvaarten uit de Middenkusthaven. Er komt wellicht geen vervanger. Na het verdwijnen van de RMT/Oostende Lines/Sally werd er jaren gesukkeld.Ook de samenwerking LD Lines/TEF was geen lang leven beschoren. Nu valt het doek ook voor TEF. Het uitblijven van een besluit van de Britse en Europese instanties over MyFerryLink dat oneerlijke concurrentie zou zijn voor de bestaande lijnen heeft mogelijk bijgedragen tot het verdwijnen van de laatste veerverbinding vanuit Oostende. De klanten in de Middenkusthaven werden namelijk tegen ongewoon lage prijzen afgesnoept door MyFerryLink in Calais, die semi-overheidsgeld zou hebben gekregen om te starten. Meteen betekent dit dat Zeebrugge nog alleen blijft als Belgische ferryhaven voor passagiers; met een lange verbinding dan nog wel. Een nieuwe uitdaging voor Zeebrugge dat jaren geleden zijn intensieve verbindingen met Dover en Felixstowe zag verdwijnen. Ook de Schotlandroute werd geen succes en verscheept nu enkel nog vracht.
Vandaag en morgen houdt men op de Noordzee aan boord van een P&O Ferry tussen Rotterdam en Hull een topconferentie over de toekomst van de ferry-industrie. Eén van de stellingen is dat alleen de heel grote groepen zullen overleven. Ook inzake het ferryverkeer ziet men vooral "mainports", die als “hub” fungeren voor diverse lijnen en rederijen. De grote vraag voor Zeebrugge is dan ook wat er de komende jaren zal gebeuren met de P&O lijn op Hull. De ferry's die gebruikt worden zijn ook redelijk oud -van 1987-, alhoewel de lijn rendabel blijft met onder meer het uitvlaggen van de Britse eenheden.