In hun 20ste productie Thureluurs op vrijdag
3 en zaterdag 4 mei om 20.30 uur in het CC Scharpoord, gunnen de spelers van
Appassionata hun publiek een blik achter de schermen van het Appa-project: hoe
tureluurs ze wel zijn als ze vernemen dat ze geselecteerd werden, hoe ze hun
persoonlijke ambities en ego’s moeten opofferen voor de groep, hoe de groep vreugde
en verdriet deelt en draagt, hoe ze omgaan met spanningen en conflicten, hoe ze
stilaan alles opzij schuiven voor dat ene doel dat ook de legendarische Arthur
voor ogen had: het Camelot van de opvoering. En ze hopen dat die opvoering u
net zo tureluurs zal maken als uw applaus hen!
Hoe maak je jongeren warm voor theater?
Het is dé uitdaging voor veel
beleidsmakers, bedrijven en reclamebureaus: hoe wek je de interesse van
jongeren? Hun bedoelingen zijn misschien niet altijd even onbaatzuchtig, maar
dat kun je niet zeggen van de droom die schepen Maxim
Willems en Karel Segers twintig jaar geleden koesterden: hoe
maak je jongeren warm voor theater? Een gediversifieerd aanbod aan
jongerenproducties leek niet echt te werken. Waarom dan niet jongeren zelf
toneel laten spelen? Ze kregen een trio zo gek om een jongerentheaterproject op
te starten. Jan Charles was al jaren actief in het schooltheater, John De Bree
was er toen al zijn gedreven medewerker en Dirk Nobus hoefde zijn artistieke
veelzijdigheid niet meer te bewijzen. De eerste productie -De storm van
Shakespeare- inspireerde ooit Beethoven tot een pianosonate ‘Appassionata’ en
zo was de naam van het gezelschap geboren.
Ensor
Jongeren uit Knokke-Heist en omgeving
staken nieuwsgierig hun neus aan de vensters van het Cultuurcentrum en gingen
scheep voor het theateravontuur. Het eerste project was nog vrij klassiek van
concept en uitwerking: er waren hoofd- en nevenrollen en de inbreng van de
jongeren beperkte zich tot het invullen van hun rol. Vanaf ENtreeSORtie
veranderde dat nogal drastisch: behalve een individuele auditie kwamen er nu
ook twee groepsaudities en het uitgangspunt was niet langer een bestaand stuk
maar een thema -in dit geval het leven en werk van Ensor- dat de jongeren de
eerste maanden in allerlei improvisaties uitwerkten.
Verwerken van persoonlijke herinneringen en
ervaringen
Die filosofie zou in de volgende jaren
nauwelijks veranderen. Dit vergrootte immers niet alleen de creatieve input
maar ook het enthousiasme en engagement van de spelers die nu ook schrijvers
werden. Later zouden bestaande producties (Romeo en Julia, Antigone, Amlette),
films (Wild at heart), schilders (Dalí, Magritte), verhalen (SneeWitje, 1001,
Amor en Psyche), een lied (Les étoiles) of een toevallige titel (De blauwe
banaan) en zelfs een decor (Vanavond wordt er niet gespeeld) een bron van
inspiratie vormen. Maar altijd injecteerden de jongeren persoonlijke ervaringen
en herinneringen en inspireerden ze verhaallijnen, regie en vorm.
Logistieke steun van het Cultuurcentrum
Bovendien konden ze in hun zoektocht de
hele tijd rekenen op de onvoorwaardelijke en logistieke steun van het
Cultuurcentrum. En op een trouwe achterban van ex-spelers, medewerkers en
sympathisanten. In de try-out, die de repetitieweek in de paasvakantie afsluit,
geven die hun kritische commentaar en adviezen. Oud-speelsters tekenden ook
heel vaak voor dans en choreografie. En velen vonden de weg naar de
theaterwereld -zowel amateur- als professioneel toneel- of bleven teksten
schrijven voor theater, film en cabaret.
Op zaterdag 4 mei
is iedereen achteraf ook welkom op de spetterende Appa fuif in het
Cultuurcentrum. De fuif begint om 22 uur en duurt tot in de vroege uurtjes.