De in aanbouw zijnde tweede aanlegsteiger van de LNG terminal blijkt een gigantisch succes te worden. Vorige maand gaf Fluxys in Zeebrugge klanten de mogelijkheid om langlopende capaciteit te boeken voor de nieuwe laad- en los steiger voor kleinere schepen. In een mum van tijd werden niet minder dan 200 ladingsbeurten geboekt. Daarbij moet men weten dat op dit ogenblik nog maar enkele van dergelijke schepen in de vaart zijn. Een en ander betekent een nieuw hoofdstuk voor de Zeebrugse terminal als bevoorrader van LNG als scheepsbrandstof. Het is meteen ook de eerste keer dat in Noordwest-Europa lange termijn contracten werden gesloten voor het laden van LNG-schepen bij een hervergassingsterminal zoals in Zeebrugge. Het havenbestuur legt momenteel de laatste hand aan de onderwaterstructuren voor de tweede LNG-steiger. Binnenkort wordt gestart met de bovenbouw. De inbedrijfstelling van de afmeersteiger is gepland voor 2015. Het ziet er naar uit dat de LNG terminal in onze kusthaven op termijn ook een grote rol zal spelen bij het halen van de Europese klimaatdoelstellingen in ons land. Ook roadtankers met vloeibaar gas zullen namelijk geladen worden met brandstof bestemd voor bunkeringstations voor lange afstandsvrachtwagens. Overschakelen op vloeibaar aardgas vermindert de CO2-uitstoot met meer dan 10% en de uitstoot van stikstofoxiden met 50 tot 60%. De uitstoot van zwavel en fijn stof zijn verwaarloosbaar.