Maandagmorgen kwart voor 8 is het grootste containerschip ter wereld de haven van Zeebrugge binnengelopen. De bijna 400m lange Marco Polo van de Franse rederij CMA CGM werd bij het binnenvaren begeleid door vier sleepboten uit de Smit-reeks; de Tiger, Lion, Emoe en Kiwi. Het containerschip heeft een capaciteit van 16.020 twintigvoet laadkisten. Dat is precies het tienvoudige van hetgeen het grootste containerschip een kwarteeuw geleden kon verschepen. Als men de laadkisten aan boord van de Marco Polo achter mekaar plaatst dan krijgt men een lengte van 97 kilometer. Dat is ruwweg een rij containers van Brugge tot Brussel.De enorme grootte van het schip is trouwens moeilijk te bevatten. De CMA CGM Marco Polo is 5 keer groter dan een Airbus A380, en het is ook groter dan het Franse kernvliegdekschip Charles de Gaulle, dat het grootste oorlogsschip is in West-Europa. De Marco Polo is bezig aan z’n eerst vaart vanuit Azië. Zondag was het schip in Rotterdam, en eerder ook in Londen. In de containers die in Zeebrugge gelost worden bevinden zich onder meer nog eindejaarsgeschenken. Het gaat om de meest uiteenlopende producten waaronder TV-toestellen, doe-het-zelf werktuigen en kleding. Dat het schip Zeebrugge kan aandoen, is mogelijk door de diepgang van 16,5 meter in de voorhaven. De Marco Polo werd gebouwd door het Zuid-Koreaanse Daewoo Shipbuilding. De officiële verwelkoming van de CMA CGM Marco Polo in Europa vindt dinsdag plaats in aanwezigheid van CMA CGM topman Jacques Saadé. Ook de Managing Director van CMA CGM Belgium Eugène Vanfleteren en Vlaams Minister Hilde Crevits zullen het schip bezoeken.
“Het is een hele eer om de CMA CGM Marco Polo, het grootste containerschip in de vaart, te mogen ontvangen vandaag. Dat is uniek voor de haven en ook uniek in de wereld. Dat toont aan dat Zeebrugge de evoluties in de containerscheepvaart een antwoord weet te bieden, enerzijds door de maritieme diepgang en anderzijds doordat schepen van dit kaliber bij Container Handling Zeebrugge veilig kunnen afmeren en daar snel en efficiënt behandeld kunnen worden. Het schip heeft deze ochtend zelfs sneller dan verwacht de kade bereikt. Morgen is er een officiële verwelkoming gepland. De gehele top van de CMA CGM Group, de derde grootste containerrederij ter wereld, zal dan naar Zeebrugge komen om het schip te verwelkomen in Europa. CMA CGM is al jaren de belangrijkste containerrederij in Zeebrugge. Zij hebben ook een participatie genomen in de terminal van CHZ. Wij danken de mensen van CMA CGM hartelijk voor deze erkenning en wensen hen van harte proficiat met dit nieuwe schip”, aldus Joachim Coens, voorzitter-gedelegeerd bestuurder Port of Zeebrugge.
Het containerschip blijft in de haven van Zeebrugge tot morgennamiddag 17 uur. Op de CHZ-terminal worden 2000 containers op het schip geladen en 500 gelost.
Foto met dank aan Frederik Rappé