In een stuk in de krant The Scotsman heeft een woordvoerder van de rederij DFDS Seaways maandag gezegd dat er momenteel “géén plannen zijn om een punt te zetten” achter de vrachtveerverbinding tussen Zeebrugge en de Schotse oostkusthaven Rosyth. Maar hij voegde eraan toe: “het kan niet geloochend worden dat de zwaveluitstoot reglementering die in 2015 in voege komt een zeer grote uitdaging betekent voor heel wat van onze routes”. Professor Alan McKinnon, een expert op het gebied van vracht verbonden aan de Heriot-Watt Universiteit, waarschuwde, dat de Schotlandferry méér vracht moest aantrekken om commercieel leefbaar te blijven omdat strengere zwaveldioxide emissies de brandstofkost in de hoogte zullen jagen. Onderzoek dat werd verricht in opdracht van Sestran in Edingburgh heeft aangetoond dat DFDS op de route vanuit Zeebrugge verlies lijdt sinds de verbinding naar enkel-vracht is overgeschakeld. Volgens datzelfde rapport daalde het vrachtvolume vorig jaar met 5 procent naar 43.000 eenheden. De trafiek zou dit jaar “mogelijk nog iets lager” liggen aldus een voorspelling.