Dit weekend wordt op de korte Kanaalroute de ferry "Pride of Calais", de tweede zogeheten “Chunnelbeater”, uit bedrijf genomen. Het schip kwam in 1987 in dienst op het traject van Calais naar Dover. Eerder werd de andere Chunnelbeater, de Pride of Dover, al opgelegd in Tilbury. Beide ferry’s waren destijds nog besteld voor Townsend Thoresen. Men noemde ze de Chunnelbeaters omdat ze door hun hoge snelheid en capaciteit het antwoord van de ferrywereld waren op de komst van de Kanaaltunnel. Ze waren enorm populair zowel bij toeristen als vrachtrijders omdat ze snel geladen en gelost konden worden. Beide ferry’s zijn bijzonder succesvol geweest en kenden nauwelijks technische problemen ondanks de zware inzet. Ze waren een voorbeeld van de multifunctionele veerboten die werden gebouwd door de Schichau Seebeckwerft in Bremerhaven. Met de komst van de nieuwe superschepen de laatste twee jaar werd hun lot echter bezegeld. De twee Chunnelbeaters zijn vermoedelijk in Europa moeilijk te verkopen in het licht van de strengere wetgeving op uitlaatgassen vanaf 2015. Ondertussen is de rorovrachter “European Seaway” terug in dienst op Calais-Dover na maanden inzet als werkschip voor de bouw van een windmolenpark voor de Engelse kust.