De haven van Zeebrugge sloot het eerste halfjaar af met een totale goederenoverslag van 22,5 miljoen ton. Dat is een terugval van 8,1 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De daling van de aanvoer van LNG, onder invloed van de sterke vraag naar vloeibaar aardgas in Japan, en de verminderde containeraanvoer beïnvloeden sterk de resultaten. De roro-trafiek viel terug met -3,2% tot een volume van 6.463.000 ton. Dit is voornamelijk te wijten aan daling van de roro-trafieken op Engeland (-7%). De economische crisis laat zich in deze sector sterk voelen. Anderzijds merkt men, na een zwak eerste kwartaal, een heropleving in de behandeling van 'export cars'. Er werden 890.000 nieuwe wagens vervoerd, bijna een status quo ten opzichte van de halfjaarcijfers van 2011. Verder zijn de gevolgen van de herschikkingen van de containerdiensten op het Midden - en Verre Oosten en de groeivertraging op het Verre-Oosten nog steeds voelbaar. De laatste drie maanden is er een herstelbeweging merkbaar in de feedertrafieken, mede door de komst van de CMA Baltic dienst. De totale containertrafiek sluit het eerste halfjaar af met 10.784.000 ton, een daling met 10 procent. Door de sluiting van de Japanse kerncentrales werd de vraag naar LNG in Japan groot. De haven van Zeebrugge zag daardoor de aanvoer van LNG zakken met 1,2 miljoen ton. Hoewel het voorbije halfjaar echter ook een stijging in het exporteren van vloeibaar aardgas zichtbaar is, noteerde de totale LNG-trafiek toch een daling met 25%. De stijgende trend die werd aangetoond in de kwartaalcijfers voor het stukgoed, zet zich evenwel voort. Papier, pulp en karton zorgen voor een belangrijke stijging met +32,5 procent. De stijging in het passagiersvervoer bevestigt tenslotte de status van Zeebrugge als eerste cruisehaven in Vlaanderen. Het totaal aantal passagiers op cruiseschepen steeg van 106.522 naar 132.517 personen. Dat is een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar.