In 2015 moet er één havenschap Côte d'Opale komen die de havens van Calais en Boulogne sur Mer verenigt. Hét doel is ondermeer havenklanten afsnoepen van bijvoorbeeld Zeebrugge. Dit volgens de directie van de Région Côte d'Opale na een topvergadering over de toekomst van de Noordfranse havens eind deze week. De komende dagen valt ook de beslissing over de ferryvloot van het failliete SeaFrance. Drie partijen hebben geboden op de vier schepen of een deel daarvan. Het gaat om de rederijen Stena Line en DFDS/LD Lines. Een gemengde groep is de derde partij. Als deze derde groep SCOP (Eurotunnel, CCI Côte d'Opale), gegroeid uit ex-werknemers van SeaFrance, het haalt komen tenminste drie schepen weer in dienst, waarvan één op de route Boulogne/Dover. De Franse Regio is bereid de komende jaren enkele tientallen miljoenen euro's op te hoesten voor de exploitatie van 3 ferries en de verdere uitbouw van een draaischijffunctie zoals die werd ontwikkeld in Zeebrugge luidt het. Men zou zich zowel op Noord- als Zuid-Europa willen richten. Ook noordelijk Engeland en Ierland wil men gaan bedienen. Dat is voor hen een nieuwe markt die nog door geen enkele Franse haven werd aangeboord. Extra installaties in Calais of Duinkerke zouden te lang op zich laten wachten terwijl men in Boulogne al een nieuw ferrydok klaar liggen heeft. In de komende jaren behoort verder nog altijd een "visexportlijn" vanuit Noorwegen naar Boulogne tot de mogelijkheden.