Slechts enkele uren nadat de Parijse koophandelsrechtbank bekendmaakte dat Eurotunnel de activa van SeaFrance met ondermeer drie ferries mag overnemen was er een zware kritiek vanwege een andere bieder op de Franse ferries, nl. DFDS, de Deense groep die ook ferries uitbaat tussen Calais, Duinkerke en Dover. "Deze beslissing betekent dat de Eurotunnel zeker 40 procent van de capaciteit verwerft op de korte Kanaalroute en dat is volgens de EU- en nationale wetgevingen niet mogelijk. Het is een quasi-monopolie dat de concurrentie ondermijnt". Zo nodig zullen wettelijke stappen ondernomen worden. Eerder al had P&O Ferries, dat geen bod uitbracht op de Sea France vloot, al laten uitschijnen dat een eventuele overname door Eurotunnel tot een moeilijke martksituatie zou leiden. Bij Eurotunnel is de commentaar dat de groep zich ontwikkelt tot een multifunctionele logistieke speler die niet alleen een tunnel wil uitbaten. Het exploiteren van ferries, transportzones etc. hoort daar bij.