De rechtbank van koophandel in Parijs heeft maandag besloten om het bod van Eurotunnel te aanvaarden en de drie schepen van de failliete ferrymaatschappij SeaFrance toe te wijzen aan de exploitant van de Kanaaltunnel. Eurotunnel zal 65 miljoen euro neertellen voor de drie schepen die naar schatting tussen de 150 en 200 miljoen euro waard zijn. De offertes van het Zweedse Stena Line en het Deense DFDS/LD Lines werden daarmee afgewezen. De beslissing van de rechtbank moet het mogelijk maken dat een coöperatieve vennootschap met deelname van de arbeiders wordt opgericht. Deze zogeheten Scop zou 560 oud-SeaFrance medewerkers weer in dienst nemen. Bedoeling is om tegen half juli de SeaFrance veerverbinding tussen Calais en Dover weer op te starten onder de oude naam. In de Scop zouden ook de havens van Calais en Boulogne sur Mer kunnen participeren. Dat kan betekenen dat mogelijk ook één veerboot op de lijn tussen Boulogne en Dover zou gaan varen. Eurotunnel zou door de inzet van een vrachtveerboot de markt van het "gevarengoed" kunnen aanboren. Bepaalde chemische stoffen kunnen namelijk niet door de tunnel en kunnen enkel verscheept worden aan boord van ferries met open dekken, zoals de Nord Pas de Calais. Deskundigen zijn van oordeel dat de doorstart van SeaFrance in een aangepaste vorm geen goede zaak is. Terwijl er reeds een overcapaciteit is op de korte Kanaalroute zal een en ander nu leiden tot een nooit gezien aantal afvaarten. De grote prijzenslag die de operatoren nu al voeren zal er straks nog erger door worden. En dan weten dat het met de brandstofkosten steeds in stijgende lijn blijft gaan.