Precies 10 jaar na de start van de Schotlandferry tussen Zeebrugge en de Oostschotse haven van Rosyth is er andermaal een vlootverandering op de route. Momenteel vaart de rorovrachter “Seatruck Pace” op de lijn. De veerboot wordt normaal op de Ierse Zee ingezet voor de Seatruck rederij van de Clipper groep, een Deens/Britse combinatie. De ferry is 142 meter lang en neemt 120 trailers en 12 chauffeurs mee. Het gaat om de zoveelste vlootverandering op de lijn die wordt gerund door de Deense DFDS groep. Kort geleden toen de groep haar jaarverslag over 2011 publiceerde in Kopenhagen was de commentaar over de Zeebrugge/Schotlandlijn, dat “de situatie niet gemakkelijk was maar dat de lijn nog niet werd opgegeven en een nuttige aanvulling was voor de gemengde lijn IJmuiden/Newcastle". De hoop van Schotse politici dat de lijn ooit eens een zeer drukke lijn zal worden zal wellicht ijdel blijken. Jaren lang hebben specialisten ook uit ons land al aangegeven dat de volumes tussen Schotland en de Lage Landen te laag zijn voor een drukke scheepvaartlijn. De Grieken met Superfast verloren pakken geld en vervolgens moest ook Norfolkline er de brui aan geven.