Tientallen havens en rederijen zijn met honderden specialisten bijeen voor de tweejaarlijkse RORO Conferentie van de Britse Informagroep in het Zweedse Göteborg. Zeebrugge heeft er één van de grootste stands. De andere Belgische havens zijn afwezig. Vroeger waren ze er wel. Onze oostkusthaven blijkt door zijn productenmix een voorbeeld te zijn voor de ontwikkeling van andere havens zoals Göteborg. De draaischijffunctie is een garantie voor de toekomst, ook al zijn er tijdelijke dips te verwachten. Volgens scheepvaartdeskundige Martin Minnebo, wordt 2012 “een zoveelste consolidatiejaar”. Toen men in 2008 allerlei superferries bestelde ging men uit van groei maar die is er niet. Had men de crisis voorzien dan waren allerlei grote nieuwe schepen er niet gekomen stelt men ondermeer bij Stena Line, één van de Europese marktleiders. De haven van Zeebrugge beperkt de schade door diversificatie naar Zuid-Europa. Oostende verdwijnt bijna volledig van de kaart inzake ferrydiensten. Kleine operaties moeten er uit wegens gebrek aan reserves van de operatoren. De vooruitzichten voor de Roro in Europa zijn op de conferentie derhalve somber. Tot 1/3 van de trafieken die men vijf jaar geleden voor 2012 verwachtte zijn er niet. Superferries die ruim 200 vrachteenheden zouden meenemen in drukke periodes, zien maximaal 150 units aan boord. Op het Kanaal blijven de ferries 's nachts varen maar met een minimum dienstverlening aan boord zodat kan bespaard worden op personeelskosten. Finaal blijft er de dreiging van de EU maatregelen in 2015 om de scheepvaart schoner te maken door de invoering van een strenge uitlaatgassenwetgeving die het bunkeren veel duurder zal maken. Heel wat oudere ferries en roro's moeten straks omgebouwd worden…