Vrijdag heeft de rorovrachter “European Trader” voor het laatst onze wateren verlaten. Het schip is onderweg richting Turkije voor afbraak. De laatste jaren was het schip in dienst van P&O European Ferries voor de rorovrachtroutes tussen Zeebrugge, Rotterdam, Hull, Teesport. De ferry werd in 1978 in dienst genomen als de "Dana Maxima" en voer oorspronkelijk voor Scandinavian Seaways tussen Denemarken en de Britse oostkust. Er was plaats voor een honderdtal trailers en containers en tot 12 chauffeurs. Later kreeg het de naam "Tor Maxima". In 2008 werd het schip gekocht door een Britse maatschappij en ingezet voor P&O European Ferries voor vaarten tussen de Lage Landen en midden-Engeland. Het werd de tweede "European Trader" van P&O. De ferry werd wegens te weinig ladingruimte en te vervuilend, te hoog brandstofverbruik "overbodig" in de P&O vloot. Het schip kon ook niet meer omgebouwd worden in het licht van de nakende strenge EU- en IMO- wetgeving op de uitlaatgassenemissie van schepen in de Noordzee die vanaf 2015 in voege komt. Deze European Trader mag niet verward worden met de oorspronkelijke 'ET' van Townsend Thoresen (later P&O Ferries). In de komende maanden verwachten specialisten dat nog meer veerboten uit de jaren 70 en 80 onder de sloophamer zullen terecht komen.