Een aantal belangenverenigingen zoals de European Cruise Council (ECC) en de Britse Passenger Shipping Association (PSA) hebben in het licht van de ramp met de Costa Concordia een aantal voorstellen geformuleerd om de risico’s in verband met de steeds toenemende cruisevaart wereldwijd te beperken. De voorstellen worden nu bestudeerd door de Europese Commissie en de International Maritime Organization van de Verenigde Naties. De verenigingen onderzoeken ook nieuwe regels in verband met het drankgebruik aan boord van cruiseschepen. Niet zelden worden evacuaties of oefeningen gehinderd door passagiers die een glaasje teveel op hebben en de vraag is nu wat daaraan te doen. In de volgende weken worden de eerste beslissingen op Europees vlak verwacht.
Reddingsoefeningen VOOR vertrek Cruiseschepen
Eén voorstel dat nog dit voorjaar in voege zou komen betreft het tijdstip van het houden van de verplichte reddingsbootoefening. Daarmee worden de passagiers normaal op de eerste of tweede dag van de reis geconfronteerd. Zo maken ze kennis met de procedures in geval van een evacuatie van het schip. De visie is nu echter dat het essentieel is “dat men die oefening doet voor het vertrek van het schip. Want een ongeval kan zich reeds enkele zeemijlen na de afvaart voordoen. Bovendien kunnen er sancties genomen worden tegen passagiers die niet aan de oefening deelnemen - zij kunnen verplicht worden van boord te gaan als zij de regels niet volgen". Voor vertrek de reddingsoefening programmeren voor soms vierduizend reizigers en honderden bemanningsleden wordt geen sinecure. Tot nog toe voerde men de reddingsoefening uit tijdens dode momenten op zee. In grote turnroundhavens zoals Dover, Southampton en Amsterdam wordt de discussie met interesse gevolgd omdat nieuwe regels aanleiding kunnen geven tot langere haventijden. In Zeebrugge en Oostende nemen dit jaar slechts enkele cruises een start op de in totaal ruim honderd aanlopen van cruiseschepen. Het gaat meestal om kleinere vaartuigen die uit onze kusthavens starten. De nieuwe regels volgen zou derhalve geen probleem mogen zijn. Het betreft onder andere de vijfsterrencruises van Siversea en de themacruises van International Classical Cruises. Die proberen toenemend cruisereizigers uit de Benelux en Frankrijk aan te trekken via de Vlaamse zeehavens.