Zopas hebben topchocolatier en Ambassadeur voor de Belgische chocolade David Maenhout en zijn team de officiële goedkeuring verkregen voor de verdeling van hun gastronomische toppralines in Japan. De eerste zendingen uit Knokke-Heist zijn reeds per luchtvracht vertrokken naar het land van de rijzende zon. Daar worden zowel eindejaar en vooral Valentijn op grote schaal met chocolade gevierd. Een beperkte collectie van 20 exclusieve toppralines zijn er in 3 luxewinkels te verkrijgen. Eén ervan is de Japanse tegenhanger van Harrods. Momenteel is de Japanse partner van David Maenhout plannen aan het uitwerken om in 2013 in één van de belangrijkste steden een eerste filiaal van Chocolatier M uit de grond te stampen. Japanners zijn verlekkerd op Belgische chocolade en straks zullen ze van het zwarte goud in de vorm van ambachtelijke pralines kunnen proeven die in Knokke-Heist worden vervaardigd. Pralines invoeren in Japan is niet evident. “Men moet daarvoor voldoen aan de strengste regels” zegt David Maenhout. “De Japanners waren me al een drietal jaar in stilte aan het opvolgen. Verschillende keren zijn ze hier ter plaatste geweest voor proefsessies en onze producten werden aan grondig labo-onderzoek onderworpen. Ze vallen vooral voor onze pralines met hoge afwerkinggraad en deze moesten er echt ambachtelijk uit zien, saaie strakke vormen kwamen niet in aanmerking. Wij zijn ondermeer gespecialiseerd in fusion pralines met verse kruiden, theesoorten enz. Dit waren ook de soorten waar ze voor vielen. Van de Umami praline, een wereldprimeur op basis van één van de beste Japanse sojasausen, die vorig jaar werd gelanceerd werden ze helemaal gek.” Momenteel wordt door David Maenhout ook de laatste hand gelegd aan een exclusieve praline voor de provincie, met name voor "Het Huis van de Voeding Miummm" dat volgend voorjaar zal opengaan.
Japan heeft trouwens al lang iets met chocolade en Knokke-Heist. Twintig jaar geleden leverde Chocolatier Landuyt reeds pralines aan keizer Akihito en zijn familie. Dat gebeurde toen na het behalen van " Le prix Prosper Montagné". De nicht van de keizer bezocht de chocolatier toen maandelijks en liet bepaalde zaken maken in chocolade maken, soms zelfs levensgroot.