De ‘Spirit of France’, de tweede nieuwe veerboot die P&O Ferries dit jaar wil inzetten op de korte Kanaalroute zal met enige vertraging in dienst komen. Dat gebeurt niet meer volgende maand, maar vermoedelijk pas eind oktober. Kleine technische mankementen moeten worden opgelost op de werf in Finland. Daar werd eerder ook de Spirit of Britain gebouwd, die inmiddels in dienst is. Toen dit schip werd ingezet op het Kanaal moesten enkele vaarten worden afgelast wegens problemen met de schroeven. De Spirit of Britain kwam toen zelfs even naar Zeebrugge tijdens een reparatievaart. Voorzien voor 22 september wordt de indienstneming van de SOF nu gepland voor eind oktober. De nieuwe veerboten van P&O zijn de grootste ferries op het Kanaal. Ze vervangen de Pride of Dover en de Pride of Calais die in 1987 in dienst kwamen en waarvoor nog geen nieuwe bestemming bekend is. Wèl bestaat er interesse vanwege Italiaanse rederijen. Die kochten eerder bijvoorbeeld al oudere ferries van de voormalige P&O North Sea Ferries lijn Zeebrugge/Hull voor diensten tussen het Italiaanse vasteland en Sicilië. De rederij P&O Ferries, een onderdeel van de Dubai Ports groep, wil met de twee nieuwe luxueuze ferries vooral goed scoren in 2012 voor het Kanaalverkeer rond de Olympische Zomerspelen in Londen. De haventijden worden tot een minimum beperkt zodat de rendabiliteit optimaal is van de varende eenheden.