De rederij DFDS Seaways die tegenwoordig met 2 vrachtroro’s wekelijks 4 afvaarten aanbiedt tussen Zeebrugge en het Schotse Rosyth gaat economisch varen op de route. Dit moet zowel het brandstofverbruik als de CO2 uitstoot verminderen. Eén vaart vertrekt bijvoorbeeld uit Rosyth op maandag om 20.00 u. lokale tijd en komt aan in Zeebrugge woensdagochtend om 06.00 u.. Dit betekent een vaart van 33 uur. Vorig jaar deed de gemengde passagiers-vrachtverbinding er zo'n 18 u over. Voor de Schotlandroute betekent dit dat de schepen een gemiddelde snelheid gaan halen van zo'n vijftien knopen en dit in sterk contrast met de 22 knopen van de meeste ferries. Hét voordeel is wel dat bij slecht weer en tegengetijden met een beetje meer kracht kan worden gevaren om alsnog de aankomsturen te respecteren. Het varen op het Wielingendok in Zeebrugge spaart ook tijd door minder havenmaneuvers.
Intussen blijven de bunkerlasten verder dramatisch stijgen. Verder moeten de passagiers en autochauffeurs op de meeste ferry-diensten een aanzienlijke toeslag betalen als ze doorheen een ferryhaven transiteren.