17.12.10

Start onderhandelingen kandidaat-bouwers A11

De onderhandelingen over de financiering gaan zeer binnenkort van start. Er hebben 5 consortia interesse om de autoweg aan te leggen. De Vlaamse regering heeft vrijdag op voorstel van Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits het selectieverslag goedgekeurd. De aanleg van de A 11 van de N49 in Westkapelle naar de N31 in Brugge moet helpen de haven van Zeebrugge beter te ontsluiten. De bedoeling is het havenverkeer van het lokale verkeer te scheiden. Ook het recreatieve verkeer in de regio en richting Oostkust zou erdoor verbeteren. De nieuwe weg zal 12 km lang zijn. De bestaande Zuidelijke Havenrandweg wordt in de nieuwe weg opgenomen. Er komen drie aansluitingscomplexen met de A 11 : ter hoogte van de N 31 richting Zeebrugge, ter hoogte van de Alfred Ronsestraat richting achterhaven en ter hoogte van de N 49 richting Knokke-Heist. Over het Boudewijnkanaal komt er een beweegbare brug. De N 49 wordt verder tot autosnelweg omgevormd. De onderhandelingen over de financiering worden gevoerd met 5 consortia.

Met de consortia gaat het om:
* Via Brugge (nv in oprichting), bestaande uit Ondernemingen Jan De Nul, Algemene Aannemingen Van Laere, Aswebo, Aclagro en DG Infra+
* Consortium BESIX Group – Eiffage – Heijmans @VENTURES – STADSBADER Flamand (spv in oprichting)
* THV Via Link 11, bestaande uit Macquarie Capital Group Ltd, Participatiemaatschappij Volker Infra PPP, Denys, Franki en Democo
* THV Strabag AG – Strabag Belgium NV – DIF Infrastructure II BV – DIF Infrastructure II CV
* Combinatie Vialink Brugge, bestaande uit Aannemingsmaatschappij CFE en BAM PPP Investments Belgiƫ BV