De eerst afvaart van de nieuwe Schotlandferry in Zeebrugge werd maandagavond vertraagd nadat de Italiaanse kapitein, Antonio Arbilli, een hartaanval kreeg. De man werd per ambulance overgebracht naar het AZ in Brugge, waar hij 's avonds nog geoppereerd werd aan een hartadervernauwing en nu herstellend is. Ondertussen werd in allerijl een vervangkapitein met een privéjet overgevlogen vanuit Italië. Gezien de Scottish Viking op een Italiaanse werf gebouwd werd, in dat land geregistreerd staat en de Italiaanse vlag voert, moet namelijk verplicht met een kapitein van Italiaanse nationaliteit gevaren worden. Door het hele gebeuren is de maidentrip enkele uren later van start gaan; 8 maanden nadat Superfast een punt zette achter de verbinding. De ferry is uiteindelijk maandagavond om 21.22u afgevaren naar Rosyth. Het splinternieuwe schip ‘Scottish Viking’ was zaterdag verkast uit de uiterste voorhaven naar de nieuwe terminal van Norfolkline. Zondag was het trouwens precies 7 jaar geleden dat voor het eerst op de route tussen Zeebrugge en Schotland gevaren werd. Zowel vrachtrijders als toeristen zijn in hun nopjes met de terugkeer van de vaste verbinding. Voor transportmaatschappijen betekent het een belangrijke besparing op de brandstofrekening. Ook kunnen de chauffeurs dankzij de overtocht de wettelijke rusttijden veel makkelijker in acht nemen. De toeristische diensten in onze regio zijn dan weer blij dat ze de Schotse bezoekers opnieuw kunnen verwelkomen. Met name vreesde Stad Brugge door het wegvallen van de service jaarlijks duizenden hotelovernachtingen te zullen mislopen.
Spaarzaam varen
De Scottish Viking heeft een lengte van 186,5 meter en is 25,6 meter breed. De veerboot heeft 2,25 km garageruimte en kan een snelheid van 24,20 knopen ontwikkelen. In de regel zal de ferry echter een stuk trager varen om brandstof te besparen. De overtocht duurt dan ook 20 uur. Dat is langer dan vroeger het geval was en maakt ‘dagtrips’ zo goed als onmogelijk. Er is plaats voor 489 passagiers aan boord. Die worden onderbracht in 107 hutten en 57 slaapzetels. Vanuit Zeebrugge wordt driemaal per week gevaren. Op maandag, woensdag en vrijdag, telkens om 18u.
Sweet Caroline
Aan boord van de “Scottish Viking” werd voor de maidenovertocht gezorgd voor het nodige vertier. Daar stond vreemd genoeg een voormalige beenhouwer voor in. Tam Scott uit Fife hield 10 jaar geleden het slagersberoep voor bekeken en begon een zangcarrière met z’n inmiddels bekende Neil Diamond tribute act. Hij werd uitgenodigd om maandagavond de opvarenden te vergasten op hits zoals Song Sung Blue en Sweet Caroline.