Drie Belgische boomkorvissers schakelen over op de visserij met ‘sumwings’. Dat gebeurt met steun van de Stichting Duurzame Visserij Ontwikkeling. De SumWing is een zweefkor die amper de bodem raakt. Dit betekent een forse brandstofbesparing en bovendien minder bodemberoering. De netten zijn opgehangen aan een vleugelvormig tuig waarvan de ‘speurneus’ bij het raken van de grond de netten in evenwicht houdt vlak boven de bodem. De vaartuigen Z 121, B 462 en O 231 krijgen nu elk 80 visdagen de tijd om met twee sumwings te experimenter in de Noordzee, de Ierse Zee, het Bristol Kanaal en de Golf van Biskaje.
De Vlaamse vissersvaartuigen worden in de Nederlandse haven Stellendam omgebouwd. De Z 121 ‘Deborah’ van Knokke-Heistenaar Urbain Wintein is als eerste overgeschakeld. Wintein is tevens voorzitter van de Rederscentrale. De Z 121 heeft deze week Stellendam verlaten en is momenteel voor het eerst aan de slag met het nieuwe vistuig in de Noordzee. De planning is om midden volgende week in Zeebrugge te verkopen en dan naar de Golf van Biskaje op te stomen. Spoedig volgt ook de ombouw van de B 462 Vidar van de Knokke-Heistse rederij N.V. Shannon en de O 231 Carolus van BVBA Rederij De Viertorre.
De Vlaamse vissersvaartuigen worden in de Nederlandse haven Stellendam omgebouwd. De Z 121 ‘Deborah’ van Knokke-Heistenaar Urbain Wintein is als eerste overgeschakeld. Wintein is tevens voorzitter van de Rederscentrale. De Z 121 heeft deze week Stellendam verlaten en is momenteel voor het eerst aan de slag met het nieuwe vistuig in de Noordzee. De planning is om midden volgende week in Zeebrugge te verkopen en dan naar de Golf van Biskaje op te stomen. Spoedig volgt ook de ombouw van de B 462 Vidar van de Knokke-Heistse rederij N.V. Shannon en de O 231 Carolus van BVBA Rederij De Viertorre.