Zondagmiddag om 12u is in Zeebrugge een einde gekomen aan de verbinding van Superfast Ferries tussen Rosyth en onze kusthaven. De Schotlandferry werd op 17 mei 2002 gestart met twee moderne veerboten. Door tegenvallende vrachtvolumes zag de rederij zich drie jaar geleden verplicht nog slechts één ferry op de route in te zetten. Daarmee werd het aantal afvaarten per week teruggebracht naar drie. In de loop van dit jaar zijn de steeds duurder wordende brandstof, de inkomsten vooral in zwakke ponden en onkosten in dure euro's onhoudbaar geworden voor de rederij. Zaterdagavond is de Blue Star One voor het laatst afgevaren uit de Schotse oostkusthaven Rosyth. Kort na de middag zijn vandaag in Zeebrugge de laatste passagiers, toeristen en vrachtwagens ontscheept. Aan boord extra veel caravans, kampeerwagens en groepen toeristen met fietsen en motorfietsen. Die hadden bijna allemaal hun vakantie in Schotland zodanig genomen, dat ze nog met de laatste veerboot weer naar het continent konden. Vandaag, volgens de Scheepvaartpolitie, slechts 31 voetpassagiers aan boord. De meesten (vooral Belgen en Duitsers) hadden een korte vakantie in Schotland genomen en hadden hun auto op de ferryparking in Zeebrugge laten staan. Normaal had de Schotlandferry zeer veel voetpassagiers aan boord. Die werden dan door bussen opgepikt om het historische Brugge te bekijken. Een zware aderlating voor het toerisme in onze provinciehoofdstad. Aan boord vandaag ook de laatste vrachtcombines uit Schotland. Die zullen straks met hun teruglading niet meer direct naar huis kunnen. Ze zijn vanaf nu voornamelijk aangewezen op de verbinding van Zeebrugge naar Hull. Dat betekent extra kosten voor vervoerders die vaak al aan contracten vastzitten met een te kleine marge...