Guido Herman, de ombudsman van de NMBS, heeft zopas laten weten dat alles wordt gedaan om de nodige technische aanpassingen uit te voeren om het koppelen en ontkoppelen van de M6-dubbeldekrijtuigen naar Knokke en Blankenberge goed te laten verlopen. Wel stellen er zich problemen met de IC's 1528 (Brugge 08.30 uur) en 1535 (Brugge 15.30 uur) die voorlopig nog doorrijden naar Knokke. De reizigers naar Blankenberge stappen in Brugge over op een "navettetreintje". Ook de terugritten van deze stellen uit Knokke (IC's 1509 en 1516) verlopen dus zonder koppeling in Brugge. Zoals eerder gemeld zal tegen eind juni de NMBS een beslissing nemen over het koppelen en ontkoppelen van de IC's 1528/1509 en 1535/1516. In de marge vernam de ombudsman dat het aanbod naar Blankenberge en Knokke ook op een paar andere punten wordt aangepast:
- de IC-1530 (aankomst Blankenberge + 10.40 uur) wordt voortaan bediend met 10 rijtuigen M6 ipv 4 stellen AM96, wat het aanbod van 848 plaatsen brengt op 1300.
- idem voor de IC-1518 (vertrek Blankenberge + 18.00 uur)
- tijdens de week-ends wordt dubbeldeksmaterieel ingezet”.
” Omdat tijdens het volgende weekend wordt gewerkt op lijn 50 in Gent, worden de treinen uitzonderlijk niet ge- en ontkoppeld in Brugge: de dubbeldekker rijdt door naar Knokke en Blankenberge wordt vanuit Brugge bediend met een navette. Dit gebeurt om de vertraging door de werken op te vangen”.