De Deense rederij Maersk Line gaat wereldwijd tussen 2.000 en 3.000 jobs schrappen. Reden daarvoor zijn de tegenvallende resultaten van 2006 en 2007. Dat heeft het moederbedrijf A.P. Moeller-Maersk dinsdag aangekondigd. Maersk is ook in Zeebrugge bedrijvig. De ontslagen kaderen binnen het herstructureringsplan van de rederij, dat een antwoord moet bieden op de tegenvallende resultaten van de voorbije jaren. In 2005 boekte Maersk Line nog 7,7 miljard Deense kroon winst, of 1,03 miljard euro, maar in 2006 moest de rederij een verlies van 3,8 miljard optekenen. Volgens schattingen van de groep zou 2007 weer licht winstgevend zijn geweest. Wereldwijd heeft Maersk Line 25.000 mensen in dienst. Het is nog onbekend of de besnoeiingsmaatregel bij Maersk ook gevolgen zal hebben in onze kusthaven.
Zeebrugge behoudt aanlopen
Maersk Line heeft dinsdag ook de nieuwe vaarschema's van zijn zes wekelijkse diensten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa bekend gemaakt. De Deense rederij versterkt daarbij opvallend de bediening van Japan. Alle veranderingen gelden vanaf 5 maart voor het westbound verkeer en vanaf begin april (wanneer de eerste schepen volgens de nieuwe schema's in Europa arriveren) ook eastbound. In Europa behouden Rotterdam (5) en Zeebrugge (2) hun aanlopen. De enige Noord-Europese verliezer is Duinkerke dat de aanloop van de AE10 verliest. Le Havre neemt die aanloop over.