
ONAFHANKELIJK RADIONIEUWS OOSTKUST. Bracht 31 jaar Lokaal Nieuws uit Knokke-Heist en de Regio. * oronieuws@telenet.be * follow us at: https://twitter.com/oronieuws * Copyright © 2009-2010-2011-2012-2013
14.7.07
Polé Polé krijgt camping op terreinen MBZ

Groen licht voor ontwerp Nieuw Ter Linden

13.7.07
Geredde bemanning op terugweg naar Knokke-Heist

Japanse TV filmt in Knokke

Wat tegenwind voor Maurice Lippens

Vrouw overleden na redding voor de kust
Een vrouw die vrijdag zo'n 10km ten noordwesten van Knokke-Heist van een zeiljacht viel werd snel teruggevonden maar overleed korte tijd later. Het ongeval gebeurd kort voor 11u in de morgen. Drie Nederlandse reddingboten en een helikopter zijn ingezet om de vrouw op te sporen. Ze is binnen een half uur gevonden en uit het water gehaald. De vrouw is voor medisch onderzoek meteen per helikopter overgevlogen naar een ziekenhuis in Brugge. Bij aankomst bleek ze echter overleden.
Vuurdoop in Rusland voor Lombaerts

Zie ook interview bij voorstelling Lombaerts aan de Russische pers.
Qataarse scheidsenopleiding in Knokke-Heist

Ravage in Lippenslaan
Bij een ongeval werd donderdagavond een ware ravage aangericht in de Lippenslaan. De straat werd een paar uur afgesloten voor het verkeer. Dat kwam nadat een wagen met Poolse nummerplaat over een afstand van 100m tegen zes geparkeerde auto's was gereden. Enkele van die wagens werden zwaar toegetakeld. Uiteindelijk kwam de aanrijdende auto dwars over de weg te staan. De bestuurder van de Poolse auto werd naar het Ter Linden ziekenhuis afgevoerd. Vermoedelijk had hij gedronken of is hij achter het stuur onwel geworden. Het ongeluk veroorzaakte heel wat verkeershinder in het centrum van Knokke.
Eventjes gratis parkeren onder het IJzerpark
Vanaf maandag valt er te betalen. Maar het hele weekend kan iedereen gratis z'n wagen kwijt in het gloednieuwe parkeercomplex onder het IJzerpark in Knokke. In tegenstelling tot het Lichttorenplein, is hier een deel van de ondergrondse parking op 2 niveaus ingericht als publieke rotatieparking. De parkeerkelder is open van 8u 's morgens tot middernacht. Vanaf maandag betaalt men 80 cent per uur of ruim 6 euro per dag. Tijdens weekends en op feestdagen wordt dat 2 euro per uur of 16 euro per dag. De exploitatie van de parkeergarage onder het IJzerpark werd zopas overgedragen aan de nv Interparking, die ook reeds de ondergrondse parkeerplaats van het Verweeplein uitbaat.
Nieuwe veerdienst Zeebrugge-Tilbury

Feys opent tegen Sun in Het Zoute

Tennisspeelsters "niks te verliezen tegen China"

Voor België geven Justine Henin (WTA 1), Caroline Maes (WTA 153) en Kirsten Flipkens (WTA 177) verstek. Voor China doen Na Li (WTA 20), Shuai Peng (WTA 59) en Jie Zheng (WTA 77) niet mee. Voor Justine Henin komt de Fed Cup-ontmoeting niet goed uit, Caroline Maes verkiest het huwelijk van Kim Clijsters en Brian Lynch en Flipkens, Li, Peng en Zheng zijn geblesseerd.Het Chinese team bestaat uit: Tiantian Sun (WTA 124), Zi Yan (WTA 171), Sheng-Nan Sun (WTA 241) en Chun-Mei Ji (WTA 493). Het Belgische team zal bestaan uit: de 22-jarige Debbrich Feys (WTA 386), de 17-jarige Yanina Wickmayer (WTA 399), de 17-jarige Aude Vermoezen (WTA 1099) en de pas 14-jarige Tamaryn Hendler (ITF juniores 20).
Het winnende land van dit duel zal in 2008 spelen in de eerste ronde van de Wereldgroep, het verliezende land zal zakken naar Wereldgroep II. Sabine Appelmans klinkt alvast positief tegenover de verzamelde pers: "We hebben niets te verliezen. We vertrekken met onze jonge ploeg als underdog, maar we moeten in onze kansen geloven. Het zal zeker geen 5-0 worden zoals tegen Amerika. We moeten niet bang zijn. Alle meisjes zijn goed aan het spelen en met de steun van het publiek kunnen ze misschien boven zichzelf uitgroeien. Bovendien missen de Chinezen ook hun drie beste speelsters. In het dubbel zijn ze wel sterk."
Николас Ломбертс * Nicolas Lombaerts in Rusland
Nicolas Lombaerts uit Knokke-Heist, de nieuwe aanwinst van Zenit in St.Petersburg werd zopas aan de Russische pers voorgesteld.
Meer hierover in ORO NieuwsMAGAZINE
Ook lees je wat de KOMSOMOLSKAIA PRAVDA erover schreef.
Meer hierover in ORO NieuwsMAGAZINE
Ook lees je wat de KOMSOMOLSKAIA PRAVDA erover schreef.
12.7.07
Vaartuig van Knokse rederij gezonken voor kust van Wales

Klaar voor de strandloop

Eis voor meer parkeerruimte Motorhomes

Verkaveling Kragendijk

Ruiming zandgraven
Er worden ingrijpende werken gepland op de Centrale Begraafplaats in Knokke-Heist. Niet alleen worden een aantal deelstukken heringericht, er zullen ook graven geruimd worden. Op de parkbegraafplaats raakt het Lupineperk met urnenkeldergraven bijzonder snel vol. Er moet dus dringend een nieuwe ruimte worden aangelegd. Daarvoor komt het Anjerperk in beeld. Daar bevinden zich echter meer dan 200 zandgraven van voor 1989. Daarvan is de gebruikelijke looptijd van 10 jaar dus ruim verstreken. De werken zullen worden uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf en de kosten belopen ruim 25.000 euro.
Multinationale visserijcontroles op komst

Gemeente verhuurt garages in Duinbergen
De gemeente Knokke-Heist gaat garages verhuren in Duinbergen. Het om 39 garages onder het Joseph Stübbenpark, die nog eigendom zijn van de gemeente. Het verhuren zelf heeft het gemeentebestuur zopas in handen gegeven van OPC Parkingshop, die tegenwoordig kantoor houdt in de Jozef Nellenslaan vlakbij het Casino. De gemeente verhuurt de garages tegen jaarlijks 885 euro. Ook kortere huurperiodes zijn mogelijk.
11.7.07
Reacties op Veroordeling Harry Simon
In Namibië genereerde de veroordeling en opsluiting van bokser Harry Simon heel wat reacties vandaag. De meeste Namibiërs sympathiseren met de getroffen Knokke-Heistse familie en vinden dat de straf voor de bokser veel te licht was.
Je leest er HIER meer over.
Je leest er HIER meer over.
Surfers locatie voor Northsea Outrigger Kampioenschap

Bromfietsnappers aan het werk in Knokke-Heist

10.7.07
Bokskampioen achter tralies voor dood toeristen uit Knokke-Heist


Plannen inkom Heist zo goed als rond

Juridisch getouwtrek Duinenwater

Hond sensibiliseert hondenbaasjes

Tentoonstelling rond Luc Peire

Knokke-Heist ontsprong noodweer

Onweer over onze regio kan men nagaan op deze OnweersRadar
Vandaag in 1949: Eerste Filmfestival van Knokke Zoute
Het Knokke Film Festival zag het levenslicht in 1949, met edities in 1958, 1963 en 1967. Het festival was van enorme betekenis voor de verspreiding van de experimentele, 'underground' en avant-garde film in Europa. Op deze dag in 1949 (10 juli) ging in Knokke de film "De Fietsendieven" ('Ladri di Biciclette') van Vittorio de Sica in première. Een historisch moment in de geschiedenis van de film.
Regie: Vittorio De Sica
Scenario: Oreste Biancoli, Suso D’Amico, Vittorio De Sica, Adolfo Franci, Gerardo Guerrieri, Cesare Zavattini
Met: Lamberto Maggiorani, Enzo Staiolo, Lianella Carell, Gino Saltamerenda e.a.
Sommige films overleven en krijgen de status van klassieker, gebaseerd op hun complexiteiten – de technische vernieuwingen van ‘Citizen Kane’, de narratieve breuk met conventies van ‘2001: A Space Odyssey’. En dan heb je er andere, die zóveel eenvoud uitstralen, die zo rechtlijnig zijn in hun objectieven en middelen, dat ze juist om die reden een universele aantrekkingskracht blijven bewaren. ‘Ladri di Biciclette’, ofwel ‘De Fietsendieven’, behoort tot die laatste categorie. Beschouwd als hét grote voorbeeld van het Italiaanse neorealisme, is dit een film die vandaag nog steeds van het scherm spat met evenveel oprechte emotie – een film waarbij we de afstand van meer dan 50 jaar vergeten omdat het zo makkelijk is om te identificeren met die eenvoudige man wiens fiets gestolen werd. Complexiteit werkt als je een film wilt maken over ideeën, maar eenvoud werkt als je een film wilt maken over emoties, omdat er dan niets is dat
tussen jou en de gevoelservaring van de film staat. De plot van ‘Ladri di Biciclette’ is haast lachwekkend in z’n eenvoud, de motivaties van de personages zijn op elk moment van de prent volledig doorzichtig. En het gevolg is dat de film een zeer directe uitwerking heeft op de kijker, ook nu nog, na alle evoluties die de cinema heeft doorgemaakt sinds Vittorio De Sica hem maakte.Het verhaaltje gaat over Antonio Ricci, die in het Rome van vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn uiterste best doet om het hoofd boven water te houden en z’n vrouw en kind te onderhouden. Hij en zijn gezin leven nét boven de grens van totale armoede, waar zovele anderen al onder zijn geduikeld, maar betere tijden dienen zich aan wanneer Antonio een job krijgt. Hij kan affiches gaan aanplakken in de stad, maar daarvoor heeft hij wel een fiets nodig. Samen met z’n vrouw gaat Antonio hun beddelakens verpanden om z’n fiets terug te kunnen krijgen, die hij een tijdje eerder zelf naar het pandjeshuis had gebracht. Heel even ziet de toekomst er rooskleurig uit, maar dan, tijdens Antonio’s eerste dag aan het werk, wordt zijn fiets gestolen. Samen met z’n zoontje Bruno loopt Antonio de hele stad af op zoek naar de dief.En dat is het dan – dat is het hele verhaal. Eigen aan het neorealisme was de behoefte die de filmmakers voelden om vaarwel te zeggen aan de fantasiewereld die de Italiaanse cinema van voor de oorlog vaak domineerde. Na WO II zat het land in een depressie, er was enorm veel armoede en de kunstenaars van die tijd wilden die toestanden spiegelen in hun werk – zeker mensen als De Sica, die zelf uit een straatarme familie afkomstig was. Die mentaliteit dicteerde dat de plots vaak zeer simpel werden gehouden, gebeurtenissen die letterlijk uit het leven gegrepen waren, zonder grote, dramatische wendingen of geforceerde, louterende climaxen op het einde. Het verhaal van ‘Ladri di Biciclette’ is weinig meer dan een onopmerkelijke anekdote uit een land in crisis, maar dat was dan ook de bedoeling. Om het realisme nog meer voelbaar te maken, gebruikte De Sica ook geen professionele acteurs – Lamberto Maggiorani werd bij wijze van spreken van straat
geplukt om Antonio te spelen. Vaak kunnen dat soort van castingtechnieken rampzalig aflopen. Echte mensen, geen acteurs, om échte situaties na te spelen, zoals ze in het échte leven voorvallen – het klinkt logisch, maar zodra je zo iemand voor een camera zet, wordt het toch allemaal anders en vallen die echte mensen vaak pijnlijk door de mand. Hier niet – lag het aan De Sica’s regie op de set zelf, zijn gebruik van de camera of was het simpelweg een kwestie van aangeboren talent van de kant van de acteurs? Hoe het ook zij, je ziét de personages nergens acteren, alles lijkt volstrekt natuurlijk te komen.In de eerste plaats was het De Sica te doen om een kritiek op de sociale omstandigheden van Italië, anno 1948. We zien grote rijkdom vlak naast de meest intense armoede leven. Antonio’s zoektocht leidt hem op een bepaald moment naar een kerk, die vol zit met de allerarmsten, mensen die alleen maar naar de mis komen omdat ze achteraf een kom soep zullen krijgen. Dit zijn de meest miserabele mensen van de maatschappij – en vergeet niet dat ze in deze film vaak zichzelf spelen – die afhangen van de liefdadigheid van een kerk die z’n kans schoonziet om een rist zieltjes bij te winnen. Daartegenover staat dan een scène waarin Antonio besluit om al z’n zorgen even te vergeten en z’n zoontje meeneemt naar
een restaurant voor een pizza. Aan een naburige tafel ziet Bruno een upper-class familie zitten, allemaal met zure gezichten, die eten alsof het voedsel niet eens goed genoeg voor hen is en vervolgens een fles champagne openmaken. ‘Daar heb je veel geld voor nodig,’ legt Antonio z’n zoontje gegeneerd uit. De kerk krijgt ook een flinke veeg uit de pan – niet alleen wordt er voorzichtig kritiek geleverd door de manier waarop de katholieken alleen maar de armen willen helpen nadat ze een mis hebben uitgezeten, maar ook krijgen we een waarzegster te zien, die woont in een flatje dat van onder tot boven behangen is met kruisbeelden en die beweert haar visioenen rechtstreeks van God te krijgen. In z’n wanhoop gaat Antonio haar bezoeken met de vraag of hij z’n fiets ooit nog zal vinden. ‘Ofwel vind je hem meteen terug, ofwel helemaal niet meer,’ weet de waarzegster hem met de hulp van God te vertellen. Waarna ze haar ereloon in ontvangst neemt. Laten we even eerlijk zijn, waar heb je nog een God voor nodig als hij je niet eens kan vertellen waar je fiets ergens is?Ongehinderd door overbodige verwikkelingen of personages die zich anders gedragen dan noodzakelijk is in de gegeven situatie, wordt ‘Ladri di Biciclette’ een film die rechtstreeks intapt op een aantal fundamentele gevoeligheden van het publiek. Een vader die koste wat het kost indruk wil maken op z’n zoon. Een man die werk wilt vinden om z’n gezin te onderhouden. Een illustratie van een samenleving die maar nét niet ten onder gaat aan de onrechtvaardige manier waarop alles verdeeld is. Dat zijn allemaal zeer eenvoudige thema’s, waar iedereen zich iets bij kan voorstellen. Gekoppeld aan de spontane acteerprestaties en het feit dat dit een film is die met z’n zuinige 93 minuten speelduur geen minuut te lang aansleept, maakt dat van ‘Ladri di Biciclette’ een ware klassieker, los van alle pretentie of dikdoenerigheid die dikwijls met die term gepaard gaan.
Regie: Vittorio De Sica
Scenario: Oreste Biancoli, Suso D’Amico, Vittorio De Sica, Adolfo Franci, Gerardo Guerrieri, Cesare Zavattini
Met: Lamberto Maggiorani, Enzo Staiolo, Lianella Carell, Gino Saltamerenda e.a.




9.7.07
Inloopdieven nieuwe plaag

Sluwe kledingroof

Weer strandbewaking

Eerste training voor 'Nikolai' Lombaerts

Number One werd Zuri

Doelpuntenfestival in Stadion Olivier


De doelpunten: Van Damme, Hassan (2 waarvan 1 strafschop), Mukendi, Mpenza (4), Deschacht, Lamah en 1 eigen doelpunt.
Dringend herstel Kalfmolen

8.7.07
Druk weekend voor het toerisme aan de Oostkust

