Het gemeentebestuur wenst in elk geval te beklemtonen dat het volstrekt de mening van sommige administraties niet deelt dat “Europa” de door Knokke-Heist voorgestelde variante 4 niet zou toelaten. Integendeel, de Europese richtlijn laat toe dat, van zodra voor de aanleg van een weg geen ander alternatief mogelijk is dan een Speciale Beschermingszone van een Vogelrichtlijngebied aan te snijden, er wel degelijk rekening mag gehouden worden met motieven van menselijke gezondheid en sociale factoren. In zo’n geval, zelfs indien er prioritaire dier- en plantensoorten aanwezig zijn, is zelfs geen voorafgaandelijk advies van de Europese Commissie nodig.
In een goed onderbouwd juridisch advies, heeft het gemeentebestuur reeds eerder de toenmalig bevoegde minister Kris Peeters proberen duidelijk te maken dat tracé 4 zowel voor de natuur als voor de mens de beste oplossing is. Ook voor Damme, Brugge en de MBZ is deze 4de variant een aanvaardbaar alternatief. Het feit dat het resultaat van het MER-rapport zo lang op zich laat wachten, doet het gemeentebestuur vermoeden dat de argumentatie van Knokke-Heist ernstig in overweging wordt genomen. Aangezien de hogere overheid de werkzaamheden in 2009-2010 wil starten, hebben alle betrokken partijen er dan ook alle belang bij om in deze cruciale fase procedurefouten te vermijden. Het college van burgemeester en schepenen zal in elk geval Minister Crevits eerstdaags uitnodigen voor een persoonlijk onderhoud om het dossier van de AX uitvoerig te bespreken.