20.8.07

Beurscrisis lastig voor Lippensconsortium

De forse koersdalingen van banken en verzekeraars hebben de overnamestrijd van Maurice Lippens om ABN AMRO op scherp gezet. De crisis op de financiële markten lijkt in het voordeel van het consortium van Royal Bank of Scotland, Fortis en Santander. Hun bod van ruim 38 euro per aandeel is immers grotendeels in cash. De concurrerende bieder Barclays betaalt grotendeels in aandelen, die de afgelopen week 8 procent in waarde daalden. Op de financiële markten ligt de zaak niet zo simpel, zo bleek eind vorige week. De koers van ABN AMRO daalde op vrijdagochtend 10 augustus met liefst 11 procent tot 33,80 euro, na geruchten dat Barclays zijn bod zou intrekken. Dat is minder dan het superieur geachte bod van het consortium, zelfs minder dan het lagere bod van Barclays. Op de financiële markten dachten beleggers kennelijk dat Barclays het bod op ABN AMRO zou intrekken, en dat het consortium vervolgens de voorwaarden van zijn bod neerwaarts zou aanpassen. Maar Fortis kocht op de dip ruim veertig miljoen aandelen ABN AMRO. Het consortium kan het bod aanpassen of intrekken als er 'wezenlijke veranderingen' optreden.

Eigen volk eerst?

Inmiddels maken onze noorderburen zich ongerust over de “eigen volk eerst”-houding van Belgische overnemers zoals Maurice Lippens. Dat bleek maandag uit een stuk in de zakenkrant “FEM Business”. Opvallend is het tempo waarin ‘buitenlanders’ aan de haal gaan met Nederlandse bedrijven. Zijn die overnames erg? Moeten 'we' daar wat aan doen? Dat vraagt de zakenwereld zich momenteel af benoorden onze landsgrens.

Als Fortis ABN Amro overneemt, kunnen ambitieuze Nederlandse bankiers het wel vergeten. De Fortis-bazen Votron en Lippens hebben een voorkeur voor Belgen – kijk er de lijst met hoge Fortis-bestuurders maar op na. De kans dat Nederlandse directeuren, researchers of marketeers hun baan verliezen na een overname door een buitenlandse partij is betrekkelijk groot. Het principe ‘eigen volk eerst’ speelt nog altijd een rol als er functiedoublures ontstaan, aldus FEM Business. De koper heeft na een overname nu eenmaal meer te vertellen dan de gekochte partij. Bij een overname waar alleen Nederlandse bedrijven betrokken zijn, zou dat overigens ook zo zijn...