Het ziet er overigens goed uit voor de mosselliefhebbers. Na alle problemen van de voorbije jaren belooft 2007 een uitstekend mosseljaar te worden. De Zeeuwse exemplaren zouden zelfs vier weken vroeger dan normaal op de markt komen en van uitstekende kwaliteit zijn. Nu kan er trouwens in de regio reeds van de eerste Zeeuwse hangcultuurmosselen gesmuld worden. Heel binnenkort volgt dan de bodemmossel.
ONAFHANKELIJK RADIONIEUWS OOSTKUST. Bracht 31 jaar Lokaal Nieuws uit Knokke-Heist en de Regio. * oronieuws@telenet.be * follow us at: https://twitter.com/oronieuws * Copyright © 2009-2010-2011-2012-2013
26.5.07
Mosselkooi uit Zeebrugge
In de Nieuwpoortse vissershaven wordt donderdag de eerste "megamosselkooi" voorgesteld die de professionele en commerciële kweek van de Vlaamse mossel mogelijk maakt. Dat heeft Willy Versluys, de intitiatiefnemer van de Vlaamse mosselkweek, gemeld. De kooi werd vervaardigd door de firma Gardec uit de Boomkorstraat in Zeebrugge. Het bedrijf is gespecialiseerd in het vervaardigen van buisleidingen, onder meer voor de scheepvaart. De mosselkooi zal donderdagmiddag naar zee gesleept worden.
Winst door verkoop Zeebrugse ferry
Attica, de Griekse eigenaar van de Schotlandferry in Zeebrugge, heeft in het eerste kwartaal een netto winst geboekt van $ 12,5 miljoen dollar. Dat cijfer staat in scherp contrast met een fors verlies in dezelfde periode van vorig jaar. Het positieve resultaat is vooral te danken aan de verkoop van de veerboot Superfast X, die tot begin dit jaar de verbinding tussen onze kusthaven en het Schotse Rosyth verzekerde. Op de route wordt sedert kort de Blue Star One ingezet. Deze ferry biedt echter minder comfort. De hutten zijn kleiner en vooral het aan en van boord gaan van voetpassagiers is problematischer.
Purus Garnaalkroket
De Vlaamse Visserij Vereniging cvba, die het Purus-label beheert, heeft de Purus-garnaalkroket voorgesteld. De lekkernij zal vanaf volgende week in de vishandels aan de kust en in een lokale supermarktketen te koop zijn. Een eerste licentie om de kroket te produceren werd gegeven aan het visverwerkend bedrijf Osfa uit Oostende. Het gaat om het derde product van Purus na gepelde en ongepelde garnalen. Purus is een kwaliteitslabel en werd erkend als streekproduct. De garnalen die onder het Purus-label worden verkocht, werden gevangen door Vlaamse vissers en op ambachtelijke wijze aan boord gekookt. Versheid is één van de troeven van het Purus-label. "Momenteel werken 12 visserschepen met ons mee. De invoering van het label vorig jaar betekende dat de vissers betere prijzen krijgen voor hun garnalen", aldus Geert Deman Purus-woordvoerder uit Knokke-Heist.
Einde voor Visbedrijf Paulus
Het Visbedrijf Paulus uit de Ierse Zeestraat in Zeebrugge is in faling. Dat nieuws kwam gisteren voor velen als een verrassing. De firma werd in 1966 opgericht en was actief in de verwerking en distributie van zowel verse als diepvriesvis. Het ging het bedrijf jarenlang voor de wind. Nieuwe vestigingen werden uitgebouwd in het European Fish Center in Zeebrugge en ook in het Nederlandse Urk en het Franse Boulogne. Groot verlies op een deel van de stock en vooral het faillissement van een grote Spaanse klant werden het Zeebrugse bedrijf echter noodlottig. In onze kusthaven verliezen 16 mensen hun baan. Bij de vestiging in Boulogne gaat het om 9 arbeiders. De curator zoekt momenteel een overnemer voor de grote voorraad diepvriesvis. Paulus is met Huysseune het tweede grote visbedrijf dat verdwijnt in Zeebrugge.
25.5.07
Lippens wacht tot dinsdag
Het consortium van drie banken dat een bod overweegt uit te brengen op ABN Amro zal pas dinsdag bekend maken wat het van plan is. De Knokke-Heistse Fortis-voorzitter Maurice Lippens kondigde eerder aan dat hij zondag met meer informatie zou komen. Hij stelt dit nu uit omdat het maandag een feestdag is in België, Nederland en Groot-Brittannië. In een mededeling hebben Fortis, de Royal Bank of Scotland en het Spaanse Santander gezegd dat dinsdag duidelijk zal worden of het consortium een bod zal doen, en zo ja onder welke omstandigheden. Het uitstel is zeer opmerkelijk. De drie gegadigde moéten volgens de wet met een verklaring komen omdat het zondag dertig dagen geleden is dat de intentie tot een bod werd gedaan. Volgens beurstoezichthouder AFM mag het consortium dinsdag pas met de verklaring komen omdat zon- en feestdagen niet meetellen voor deze periode van dertig dagen. ABN Amro heeft gezegd dat het bod van het Lippens-consortium als vijandig wordt beschouwd. De Amsterdamse bank geeft de voorkeur aan een overname door de Britse bank Barclays.
Gijzelnemers blijven opgesloten
Vier Nederlandse drugdealers, waaronder één uit Terneuzen, blijven één maand langer vastzitten in de gevangenis in Brugge. Dat heeft de rechter vrijdag besloten. Ze worden verdacht van een poging tot afpersing. Het viertal zou vorige week zaterdag een vrouw hebben verwond en gegijzeld in haar appartement in Knokke-Heist. Ze eisten 8000 euro van de vrouw. Dat zou een drugsschuld zijn van haar overleden echtgenoot. De verdachten kunnen nu in beroep gaan bij de rechtbank in Gent.
Masterplan voor Duinbergen
Het College in Knokke-Heist probeert de gemeenteraad volgende week warm te maken voor een nieuw omgevingsplan voor Duinbergen. Voor de deelkern is er volgens burgemeester en schepenen nood aan een globale aanpak. Die moet borg staan voor een aantrekkelijke en nog meer leefbare deelgemeente. Daarbij zou de aandacht vooral moeten uitgaan naar de essentiële noden van bewoners, tweedeverblijvers en toeristen. Het totaalproject zal oog hebben voor bestrating, groenaanleg, verlichting en de integratie van kunst in de Duinbergse leefomgeving. Het College zal aandringen om binnen de kortste keren een ontwerper aan te stellen voor de opmaak van het zogeheten "Masterplan Duinbergen". Men wil in dat verband beroep doen op de Vlaamse bouwmeester om het bestuur bij te staan.
Rupsen hinderen verkeer
Momenteel belemmeren bastaard-satijnrupsen de vlotte bereikbaarheid van Knokke-Heist langs de N49. Vooral voor fietsers is dat het geval. Op het grondgebied van Damme is op de Expresweg over een afstand van een kleine kilometer een fietsverbod ingevoerd. Aanleiding zijn de rupsen van de bastaardsatijnvlinder. Duizenden rupsen hebben zich boven in de eiken op de middenberm en in de struiken genesteld. Ze vreten er niet alleen alle bladeren, maar menselijk contact met de brandharen van de rups kan leiden tot irritatie van de huid, de ogen en de luchtwegen. Fietsen in de buurt van de geïnfesteerde bomen wordt daarom verboden. Aan de automobilisten op de N49 wordt aangeraden om op het grondgebied van Damme de ramen te sluiten en de ventilatie uit te zetten. Het bestrijden van de rupsen had reeds begin april moeten gebeuren. Dan zaten de rupsen nog ingesponnen in de samengevouwen bladeren van bomen en struiken. Over hoe de rupsen momenteel het best kunnen bestreden worden, zal men na het lange pinksterweekend overleg plegen.
Poststaking trof ook de badstad
De nationale poststaking betekende dat vrijdag ook in Knokke-Heist de meeste mensen het zonder post moesten stellen. De middenstandvereniging Unizo merkt daarbij op dat vooral zelfstandige ondernemers fors schade lijden door de poststaking. Bij meer dan de helft van de ondernemers is de dagelijkse bedrijfsvoering, door niet bedelen van de post, ernstig ontregeld. Unizo herhaalde dan ook haar eis voor een gegarandeerde basisvoorziening bij sociale conflicten bij De Post, het spoor en andere openbare diensten. Deze zomer is overleg gepland over een dergelijk herenakkoord tussen vakbonden en werkgevers. De gewone burger ziet de staking, net voor het verlengde pinksterweekend, puur als een middel van het postpersoneel om er een extra vakantieperiode van te maken.
Hondenpoepmotor in strijd tegen drollen
Het gemeentebestuur van Knokke-Heist zal niet alleen streng optreden tegen hondeneigenaars die het vertikken om de hondenpoep van hun dieren op te ruimen. Omdat het bestuur de badplaats wil promoten als een bijzonder net en milieuvriendelijk vakantieoord, zal eveneens worden geïnvesteerd in een "hondenpoepmotor". De bedoeling is dat via een zuigsysteem op de motor straten en paden worden verlost van de dagelijks achtergelaten hondenpoep. De kosten voor dit "motto-crottes-" of caninette-systeem worden geraamd op zo'n 20.000 euro.
Cadzand à la Knokke-Zoute
Cadzand-Bad krijgt binnenkort de allures van het chique Knokke-Zoute en zal met nieuwe appartementen ook tweedeverblijvers aantrekken die een woning in Knokke-Heist net iets te duur vinden. Donderdagavond heeft de gemeenteraad in Sluis namelijk het licht op groen gezet voor een grootscheepse renovatie van de kleine badplaats aan de overkant van de Zwingeul. Er werd trouwens al vele jaren gesproken over een kwaliteitsslag om de verouderde kustplaats weer aantrekkelijk te maken voor toeristen. In eerste instantie zouden 40 nieuwe appartementen gebouwd worden. Ook de hotels krijgen de gelegenheid om hun kamers aan te vullen met de bouw van een reeks appartementen. Een heikel punt blijft echter het creëren van voldoende parkeerruimte in het badplaatsje.
Meer Start to Surf
Vanwege het succes van "Start to Surf" heeft Surfers' Paradise beslist de lessenreeks te verlengen tot eind juni. Deze surflessen voor jongeren vanaf 6 jaar worden elke woensdagnamiddag gegeven van 14 tot 16u. Het is meteen een unieke kans voor de allerkleinsten die niet echt examenstress hebben. Studenten die wèl in dat geval zijn kunnen de les gebruiken als een aangename ontspanning tussenin de bloksessies. Men kan trouwens meerdere malen deelnemen. De lessen worden aangepast aan ieders niveau zodat het geen rol speelt of men een gevorderd of beginnend surfer is. De enige voorwaarde is dat men kan zwemmen.
Eén sessie kost 10 €, les, begeleiding, surfboard en O'Neill wetsuit inbegrepen. Reserveren op voorhand is nodig: info@surfersparadise.be of telefonisch via 050/615960.
Eén sessie kost 10 €, les, begeleiding, surfboard en O'Neill wetsuit inbegrepen. Reserveren op voorhand is nodig: info@surfersparadise.be of telefonisch via 050/615960.
Visserijbedrijven over de kop
De Rechtbank van Koophandel heeft in Heist twee nv's failliet verklaard. Het gaat om de vn Nico-Invest en de nv Dolfijn, beide met zetel in de Zonnebloemstraat 26. Beide ondernemingen waren actief in de zeevisserij. Op hetzelfde adres staan volgens het Staatsblad in totaal een tiental rederijen geregisteerd. De Brugse advocate Annick Alders werd in deze zaak aangesteld als curator.
Dronken fietser tegen kinderwagen
In de Nieuwstraat in onze buurgemeente Sluis is donderdagmiddag een 39-jarige man met zijn fiets tegen een kinderwagen gereden. Er raakte niemand gewond en de kinderwagen is net niet omgevallen. De fietser afkomstig uit de grensgemeente bleek zwaar beschonken te zijn. Uit de blaastest bleek dat hij ruim 5 maal de toegestane hoeveelheid alcohol had gedronken. Hij kreeg een rijverbod van 16 uur en een proces-verbaal.
24.5.07
Illegalen met schurft
Sommige illegalen die in Knokke-Heist in appartementshallen en in het Baaireservaat overnachten zijn besmet met schurft. Dat blijkt uit een vaststelling door de Zeevaartpolitie in Zeebrugge, die de asielzoekers in onze kusthaven onderschepte. Schurft is een besmettelijke huidziekte die door de schurftmijt wordt veroorzaakt. Men kan de ziekte krijgen door huidcontact met een besmette persoon. De Zeevaartpolitie heeft dan ook de collega-politiediensten in Knokke-Heist en Oostende verwittigd om bij het oppakken van illegalen uit voorzorg handschoenen te dragen.
Krinkelkraken
De badstad heeft de laatste weken toenemend te lijden van inbraken en gevallen van vandalisme. Meer bepaald is zo in het Domein De Krinkel langs de Heistlaan in Heist al een aantal keren na mekaar ingebroken. In het voormalige depot en Chiro-honk werd door vandalen heel wat schade aangericht. Onder meer werden ook een tv en andere voorwerpen gestolen.
Scouts ruimen Koningsbos op
De 102de Federatie voor Open Scoutisme Albatros ruimt zaterdag na de middag in Knokke het zwerfvuil op in het Koningsbos. Meer bepaald krijgt dat z'n beslag ter hoogte van de Kalfduinen en de Roggelaan. Vooral de leiding en de welpjes komen daarbij in actie. Vorig jaar heeft de plaatselijke FOS ook reeds een dergelijk opkuisactie ondernomen. Zij verzamelden toen in totaal 177 kg afval. Een en ander gebeurt ook nu weer met de logistieke steun van de gemeentelijke Technisch Uitvoerende Dienst.
KunstAcademie opendeurt
Naar jaarlijkse gewoonte gooit de KunstAcademie in Knokke-Heist op pinkstermaandag haar deuren open. Iedereen kan dan kennismaken met de uiteenlopende richtingen in deze toch wel bijzonder vooruitstrevende school. ‘s morgens wordt vanaf 11u reeds de toon gezet met workshops over Musical en Jazz&Lichte Muziek. 's Namiddags is er voor elk wat wils. Dat gaat van een puzzel-fotozoektocht tot een workshop "Digital Arts" voor jongeren van 14 tot 18. Daarnaast ook nog open lessen Beeldende Kunsten, Muziek en Woord en een waaier aan optredens.
Zwin Tentoonstelling
Zaterdag opent in Bezoekerscentrum t Zwin in Retranchement de dubbeltentoonstelling met als thema: "Wat men niet ziet". Het is een microscopische reis door het plantenlichaam en Hoogwaterlijn. De tentoonstellingen belichten respectievelijk het innerlijk van een plantenlichaam en de kunstzinnige verbeeldingen van strand en slik en aldaar gevonden dode vogels. De tweede deeltentoonstelling kreeg dan ook de naam "Geverfde vogels en Strand"
Handbreuk voor tegenstribbelende allochtoon
De politie-actie in het station van Gent na een overval in Knokke heeft zware gevolgen gehad voor een allochtone treinreiziger. De actie gebeurde nadat een bejaarde bewoonster en een vriendin in een villa in het Zoute een uur lang gegijzeld waren en bestolen door twee mannen. Omdat het vermoeden bestond dat het duo met met het spoor was weggevlucht werd de trein in Gent bestormd. Drie personen werden ingerekend. Eén allochtoon, die in Knokke-Heist werkzaam is, werd daarbij door de Gentse spoorwegpolitie zo hardhandig aangepakt dat hij een gebroken hand opliep. De man, die op één van de daders leek, had zich verzet. Net als de andere meegenomen passagiers bleek hij echter met de overval totaal geen uitstaans te hebben. De gekwetste allochtoon heeft inmiddels wel klacht ingediend tegen de Gentse politie.
De Compagnie werkt aan nieuw Knokke-Zoute in Hardelot
Met inspiratie van van de Luxemburgse Heulebrug urbanist Leon Krier werkt de Compagnie Het Zoute aan de uitbouw van een nieuw Knokke-Zoute als elitaire Europese badplaats in het Franse Hardelot. De Parijse Liberation publiceerde daarover vandaag het volgende verhaal.
En novembre 2000, un groupe d'architectes et d'urbanistes s'enferme au dernier étage de l'Hôtel du Parc, à Hardelot, pour travailler huit jours non-stop. Une «charrette» à l'américaine. Hardelot est une station balnéaire méconnue de la Côte d'Opale, à mi-distance entre Boulogne-sur-Mer et Le Touquet. Deux mille habitants l'hiver, seize mille l'été. Grandes plages du Nord, air vif, sable qui s'infiltre partout les jours de tempête. La regrettable originalité de cette station est qu'elle tourne le dos à la mer. Le long de la plage, il n'y a rien d'autre qu'une barre d'immeubles moches et rudimentaires qui semblent avoir naturellement pris la relève des bunkers de la dernière guerre, comme si l'on continuait de craindre une invasion venue du large. C'est ainsi qu'un véritable mur s'est dressé entre la station et la Manche, ce qui n'était assurément pas l'idée de départ.
Il n'y a aucun hôtel près de la plage, et le groupe de travail a dû s'installer dans un établissement situé à plus de deux kilomètres de la mer, dans une forêt de pins où quelques belles villas ont poussé autour de deux parcours de golf. Une dizaine de personnes sont réunies, en particulier les architectes urbanistes Léon Krier et Maurice Culot. Elles ont une grosse semaine pour produire les grands traits de ce qui sera, sur une vingtaine d'hectares, le nouveau Hardelot. Le groupe a pour mission de renouer avec l'esprit expérimental des promoteurs des lieux, qui ont, il y a exactement un siècle, créé une ville nouvelle qui a eu ses heures de gloire.
Petites villes champignons
En 1907, l'architecte lillois Louis-Marie Cordonnier achève le plan du lotissement d'Hardelot-Plage. En ce début de XXe siècle surgissent le long du littoral de la Manche de petites villes champignons, spirituellement tournées vers l'Angleterre, qui cherchent à flatter un nouvel art de vivre fait de sports chic et de grand air. Sur de vastes terrains dunaires privés, qui sont en général des propriétés unifamiliales, des architectes tracent pour une élite les plans de grands lotissements expérimentaux : l'absurde structure en étoile de Stella-Plage, autre petite station de la Côte d'Opale, ou encore le grand rêve de Mayville, imaginée près du Touquet, qui ne verra jamais le jour. L'Europe n'a pas de Far West à coloniser, mais elle découvre sur son littoral des bouts du monde encore sauvages où un urbanisme balbutiant peut faire ses gammes au milieu des oyats et des ajoncs. Louis-Marie Cordonnier (1854-1940) a déjà un nom : il a construit huit églises, quatre hôtels de ville, le théâtre et la Bourse du commerce de Lille. En 1905, il a emporté le concours du Palais de la paix à La Haye, siège de l'actuelle Cour internationale de justice, conçu dans un style néo-Renaissance et réalisé en granit, grès et brique rouge. A Hardelot, l'architecte lillois veut réaliser une forme de déclinaison balnéaire de Letchworth, la cité-jardin imaginée vers 1903 par Barry Parker et Raymond Unwin (située dans le Hertfordshire, à une cinquantaine de kilomètres au nord de Londres). Le plan de Cordonnier, très aéré, converge vers une place occupée par six courts de tennis en terre battue et entourée de jolies villas. Les commerces sont décentrés. Toute la philosophie de cette ville nouvelle voulue par le promoteur anglais John Whitley (qui fit fortune dans l'industrie du linoléum et s'illustra d'abord au Touquet) se trouve là : d'abord le sport, ensuite le sport ; après, on verra.
Aujourd'hui, on ne voit plus très bien. Les ravages de la Seconde Guerre mondiale ont été mortels pour Hardelot. La plupart des villas ont été détruites pour fournir des matériaux de construction aux Allemands. Les bombardements alliés ont achevé le travail. La place des tennis accueille un vague jardin public, et la géométrie des axes n'a plus aucun sens. Après guerre, les terrains sont passés aux mains de la famille Lesur. Une architecture sans rime ni raison s'est développée, le béton a fermé le front de mer, Hardelot-Plage est devenu un no man's land. Seule la partie forêt (le «grand parc») s'en est tirée grâce au golf : des Boulonnais aisés, dont beaucoup de médecins, s'y sont fait construire des résidences principales. Si bien que la forêt d'Hardelot s'est muée en «Neuilly de Boulogne-sur-Mer», selon une expression locale.
Continuité du schéma
Patrimoine naturel
Quend-Plage, Merlimont, Sainte-Cécile-Plage, Ambleteuse... La Côte d'Opale, c'est une ribambelle de petites stations balnéaires qui s'étire de la Belgique à la côte picarde. Le Touquet est la plus connue, et la plus fréquentée. La plupart des autres vivent quelques semaines l'été, redeviennent fantômes l'hiver. Pourtant, les longues plages qui se découvrent largement à marée basse et les massifs dunaires de cette côte constituent un patrimoine naturel dont la valeur est de plus en plus appréciée. Depuis un an, les dunes sont interdites à l'Enduro, cette compétition de motos créée en 1975 au Touquet. Près de Fort-Mahon (Somme), le promoteur Pierre et Vacances a créé l'«écovillage» de Belle-Dune, ensemble réussi de petites maisons de toutes les couleurs. Après des décennies de bétonnage de front de mer, la Côte d'Opale espère un tourisme respectueux de l'environnement, porteur d'une architecture apaisée. A son tour, Hardelot veut redécouvrir sa plage et tenter d'y fixer une population permanente.
Le groupe Arcas, spécialisé dans la conception de nouveaux quartiers, anime la «charrette» avec quelques principes inspirés du «New Urbanism». Ce courant, né aux Etats-Unis dans les années 80 autour de l'idée de «village urbain», prétend réussir un mélange convivial de commerce et d'habitations de manière à ce que les gens n'aient pas besoin de prendre leur voiture à tout bout de champ. A Hardelot, qui renoue avec son passé expérimental, cela doit se traduire par une conception en îlots aérés qui ménageront des perspectives et une «coulée verte». Un nouveau centre sera créé, des nouvelles rues et places tracées, tandis que des architectures puisant dans le régionalisme comme dans le modernisme seront adoptées pour les futurs bâtiments. Pour autant que le projet commercial soit un succès.
Maurice Culot, grand amateur de patrimoine balnéaire et d'art nouveau, aime à dire qu'il faut inventer une histoire en même temps qu'un quartier : «Pour faire vrai, il faut faire faux», rappelle l'architecte. A Val-d'Europe, près de Disneyland Paris, Arcas a imaginé un ensemble d'une centaine de logements («de Medici») autour d'un jardin et d'une villa de style italien peinte en rouge pompéien pour jouer avec une légende selon laquelle un cardinal proche de Marie de Médicis serait passé dans le coin. Mince prétexte, mais idée structurante. A Hardelot, la fantaisie balnéaire permettra beaucoup plus de choses «fausses» qui feront «vrai» : il y aura du colonial, de l'anglo-normand, des évocations de phare et même, pour un immeuble de la rue des Anglais baptisé «Victory», une reconstitution de la poupe du navire de Nelson !
Les 100 ans de la station
Durant l'été 2001, le «master plan» du nouveau quartier, élaboré en concertation avec la mairie de Neufchâtel-Hardelot, est présenté à la population. «Il y avait un monde fou», se souvient Bernard Delecour, premier adjoint de Neufchâtel-Hardelot en charge de l'urbanisme. Les concepteurs du projet sont allés jusqu'à proposer des aménagements hors de leur périmètre : suppression d'un immeuble qui, au bout de la rue commerçante, bouche la perspective vers la mer, ou encore ajout d'un clocher à l'église. Propositions rejetées. Mais le reste n'est amendé qu'à la marge. Un protocole d'accord est signé avec la municipalité. Depuis, les complexités administratives et des recours de riverains ont fait que le premier immeuble du nouveau quartier ne sortira de terre que cet été. Pile pour les 100 ans de la station, célébrés en juin en présence de la petite-fille de Louis-Marie Cordonnier.
Vues de Belgique, qui ne possède que 67 kilomètres de littoral pour 10 millions d'habitants, les stations en friche de la Côte d'Opale peuvent apparaître comme un véritable gâchis. Mais, même niés par un front de mer saccagé, les trois kilomètres de plage d'Hardelot bordés d'espaces dunaires classés restent un patrimoine précieux, au moins aux yeux des étrangers. Selon le Belge Philippe Muylle, responsable du projet pour la Compagnie du Zoute, la clientèle qui se dessine pour le nouveau quartier serait belge à 40 % et britannique à 20 %. Les Français seraient en minorité (moins de 40 %). Le rêve de John Whitley, créer une station authentiquement européenne, finirait ainsi par se réaliser.
Dans l'immédiat, l'opération ne peut faire guère mieux que sauver les meubles dans un environnement dégradé, puisqu'il n'est pas question de toucher aux constructions improbables du front de mer. Un jour peut-être ce «mur de l'Atlantique» finira par tomber de lui-même. A moins que, le temps faisant des miracles, on ne finisse par voir dans cette digue-promenade comme un train fantôme des aberrations architecturales des années 50 à 70.
Hardelot
En novembre 2000, un groupe d'architectes et d'urbanistes s'enferme au dernier étage de l'Hôtel du Parc, à Hardelot, pour travailler huit jours non-stop. Une «charrette» à l'américaine. Hardelot est une station balnéaire méconnue de la Côte d'Opale, à mi-distance entre Boulogne-sur-Mer et Le Touquet. Deux mille habitants l'hiver, seize mille l'été. Grandes plages du Nord, air vif, sable qui s'infiltre partout les jours de tempête. La regrettable originalité de cette station est qu'elle tourne le dos à la mer. Le long de la plage, il n'y a rien d'autre qu'une barre d'immeubles moches et rudimentaires qui semblent avoir naturellement pris la relève des bunkers de la dernière guerre, comme si l'on continuait de craindre une invasion venue du large. C'est ainsi qu'un véritable mur s'est dressé entre la station et la Manche, ce qui n'était assurément pas l'idée de départ.
Il n'y a aucun hôtel près de la plage, et le groupe de travail a dû s'installer dans un établissement situé à plus de deux kilomètres de la mer, dans une forêt de pins où quelques belles villas ont poussé autour de deux parcours de golf. Une dizaine de personnes sont réunies, en particulier les architectes urbanistes Léon Krier et Maurice Culot. Elles ont une grosse semaine pour produire les grands traits de ce qui sera, sur une vingtaine d'hectares, le nouveau Hardelot. Le groupe a pour mission de renouer avec l'esprit expérimental des promoteurs des lieux, qui ont, il y a exactement un siècle, créé une ville nouvelle qui a eu ses heures de gloire.
Petites villes champignons
En 1907, l'architecte lillois Louis-Marie Cordonnier achève le plan du lotissement d'Hardelot-Plage. En ce début de XXe siècle surgissent le long du littoral de la Manche de petites villes champignons, spirituellement tournées vers l'Angleterre, qui cherchent à flatter un nouvel art de vivre fait de sports chic et de grand air. Sur de vastes terrains dunaires privés, qui sont en général des propriétés unifamiliales, des architectes tracent pour une élite les plans de grands lotissements expérimentaux : l'absurde structure en étoile de Stella-Plage, autre petite station de la Côte d'Opale, ou encore le grand rêve de Mayville, imaginée près du Touquet, qui ne verra jamais le jour. L'Europe n'a pas de Far West à coloniser, mais elle découvre sur son littoral des bouts du monde encore sauvages où un urbanisme balbutiant peut faire ses gammes au milieu des oyats et des ajoncs. Louis-Marie Cordonnier (1854-1940) a déjà un nom : il a construit huit églises, quatre hôtels de ville, le théâtre et la Bourse du commerce de Lille. En 1905, il a emporté le concours du Palais de la paix à La Haye, siège de l'actuelle Cour internationale de justice, conçu dans un style néo-Renaissance et réalisé en granit, grès et brique rouge. A Hardelot, l'architecte lillois veut réaliser une forme de déclinaison balnéaire de Letchworth, la cité-jardin imaginée vers 1903 par Barry Parker et Raymond Unwin (située dans le Hertfordshire, à une cinquantaine de kilomètres au nord de Londres). Le plan de Cordonnier, très aéré, converge vers une place occupée par six courts de tennis en terre battue et entourée de jolies villas. Les commerces sont décentrés. Toute la philosophie de cette ville nouvelle voulue par le promoteur anglais John Whitley (qui fit fortune dans l'industrie du linoléum et s'illustra d'abord au Touquet) se trouve là : d'abord le sport, ensuite le sport ; après, on verra.
Aujourd'hui, on ne voit plus très bien. Les ravages de la Seconde Guerre mondiale ont été mortels pour Hardelot. La plupart des villas ont été détruites pour fournir des matériaux de construction aux Allemands. Les bombardements alliés ont achevé le travail. La place des tennis accueille un vague jardin public, et la géométrie des axes n'a plus aucun sens. Après guerre, les terrains sont passés aux mains de la famille Lesur. Une architecture sans rime ni raison s'est développée, le béton a fermé le front de mer, Hardelot-Plage est devenu un no man's land. Seule la partie forêt (le «grand parc») s'en est tirée grâce au golf : des Boulonnais aisés, dont beaucoup de médecins, s'y sont fait construire des résidences principales. Si bien que la forêt d'Hardelot s'est muée en «Neuilly de Boulogne-sur-Mer», selon une expression locale.
Continuité du schéma
C'est cet héritage singulier que contemple, en ce mois de novembre 2000, la «charrette» réunie à l'Hôtel du Parc. Il faut être fidèle au passé, et surtout ne pas rajouter au chaos ambiant. Le groupe de travail s'est mis à phosphorer, non pas à la demande de la municipalité, mais à celle d'un promoteur belge qui pense pouvoir réveiller la station. Comme un siècle plus tôt, c'est en effet le privé, et non les pouvoirs publics, qui mène la danse. En 1999, la famille Lesur a revendu la Société du domaine d'Hardelot à Nicolas Boissonnas, patron du groupe Open Golf Club, qui a gardé les parcours de golf et revendu les terrains encore constructibles à la Compagnie du Zoute, l'aménageur de la jolie belge Knokke-le-Zoute. Alliée au groupe franco-néerlandais Colbert Orco, la Compagnie du Zoute affirme vouloir faire du «haut de gamme», dans la continuité du schéma de Louis-Marie Cordonnier, mais à la portée d'une clientèle forcément plus populaire que celle du début du XXe siècle. L'heure n'est plus aux luxueuses villas, mais à l'habitat collectif aisé les prix devraient se situer dans les 4 000 euros le mètre carré, le prix du marché à Hardelot actuellement. Le promoteur prévoit la construction, sur quinze à vingt ans, d'un millier d'appartements. L'autoroute A16, ouverte vers le milieu des années 90, draine vers la station une nouvelle clientèle de Belges, de Néerlandais et de Britanniques.
Patrimoine naturel
Quend-Plage, Merlimont, Sainte-Cécile-Plage, Ambleteuse... La Côte d'Opale, c'est une ribambelle de petites stations balnéaires qui s'étire de la Belgique à la côte picarde. Le Touquet est la plus connue, et la plus fréquentée. La plupart des autres vivent quelques semaines l'été, redeviennent fantômes l'hiver. Pourtant, les longues plages qui se découvrent largement à marée basse et les massifs dunaires de cette côte constituent un patrimoine naturel dont la valeur est de plus en plus appréciée. Depuis un an, les dunes sont interdites à l'Enduro, cette compétition de motos créée en 1975 au Touquet. Près de Fort-Mahon (Somme), le promoteur Pierre et Vacances a créé l'«écovillage» de Belle-Dune, ensemble réussi de petites maisons de toutes les couleurs. Après des décennies de bétonnage de front de mer, la Côte d'Opale espère un tourisme respectueux de l'environnement, porteur d'une architecture apaisée. A son tour, Hardelot veut redécouvrir sa plage et tenter d'y fixer une population permanente.
Le groupe Arcas, spécialisé dans la conception de nouveaux quartiers, anime la «charrette» avec quelques principes inspirés du «New Urbanism». Ce courant, né aux Etats-Unis dans les années 80 autour de l'idée de «village urbain», prétend réussir un mélange convivial de commerce et d'habitations de manière à ce que les gens n'aient pas besoin de prendre leur voiture à tout bout de champ. A Hardelot, qui renoue avec son passé expérimental, cela doit se traduire par une conception en îlots aérés qui ménageront des perspectives et une «coulée verte». Un nouveau centre sera créé, des nouvelles rues et places tracées, tandis que des architectures puisant dans le régionalisme comme dans le modernisme seront adoptées pour les futurs bâtiments. Pour autant que le projet commercial soit un succès.
Maurice Culot, grand amateur de patrimoine balnéaire et d'art nouveau, aime à dire qu'il faut inventer une histoire en même temps qu'un quartier : «Pour faire vrai, il faut faire faux», rappelle l'architecte. A Val-d'Europe, près de Disneyland Paris, Arcas a imaginé un ensemble d'une centaine de logements («de Medici») autour d'un jardin et d'une villa de style italien peinte en rouge pompéien pour jouer avec une légende selon laquelle un cardinal proche de Marie de Médicis serait passé dans le coin. Mince prétexte, mais idée structurante. A Hardelot, la fantaisie balnéaire permettra beaucoup plus de choses «fausses» qui feront «vrai» : il y aura du colonial, de l'anglo-normand, des évocations de phare et même, pour un immeuble de la rue des Anglais baptisé «Victory», une reconstitution de la poupe du navire de Nelson !
Les 100 ans de la station
Durant l'été 2001, le «master plan» du nouveau quartier, élaboré en concertation avec la mairie de Neufchâtel-Hardelot, est présenté à la population. «Il y avait un monde fou», se souvient Bernard Delecour, premier adjoint de Neufchâtel-Hardelot en charge de l'urbanisme. Les concepteurs du projet sont allés jusqu'à proposer des aménagements hors de leur périmètre : suppression d'un immeuble qui, au bout de la rue commerçante, bouche la perspective vers la mer, ou encore ajout d'un clocher à l'église. Propositions rejetées. Mais le reste n'est amendé qu'à la marge. Un protocole d'accord est signé avec la municipalité. Depuis, les complexités administratives et des recours de riverains ont fait que le premier immeuble du nouveau quartier ne sortira de terre que cet été. Pile pour les 100 ans de la station, célébrés en juin en présence de la petite-fille de Louis-Marie Cordonnier.
Vues de Belgique, qui ne possède que 67 kilomètres de littoral pour 10 millions d'habitants, les stations en friche de la Côte d'Opale peuvent apparaître comme un véritable gâchis. Mais, même niés par un front de mer saccagé, les trois kilomètres de plage d'Hardelot bordés d'espaces dunaires classés restent un patrimoine précieux, au moins aux yeux des étrangers. Selon le Belge Philippe Muylle, responsable du projet pour la Compagnie du Zoute, la clientèle qui se dessine pour le nouveau quartier serait belge à 40 % et britannique à 20 %. Les Français seraient en minorité (moins de 40 %). Le rêve de John Whitley, créer une station authentiquement européenne, finirait ainsi par se réaliser.
Dans l'immédiat, l'opération ne peut faire guère mieux que sauver les meubles dans un environnement dégradé, puisqu'il n'est pas question de toucher aux constructions improbables du front de mer. Un jour peut-être ce «mur de l'Atlantique» finira par tomber de lui-même. A moins que, le temps faisant des miracles, on ne finisse par voir dans cette digue-promenade comme un train fantôme des aberrations architecturales des années 50 à 70.
Heistse toeriste wag op uitspraak van Simon se appèlsaak
WINDHOEK, Namibië. Uitspraak in die appèlsaak van Harry Simon teen sy skuldigbevinding aan strafbare manslag ná ‘n noodlottige ongeluk in 2002 tussen Swakopmund en Walvisbaai, is voorbehou en sy borgtog is verleng. Dit volg ná Simon se regsverteenwoordiger en die staat hul betoë Dinsdag in die Hoërhof in Windhoek voor Regter Collins Parker en Waarnemende Regter John Manyarara afgesluit het. Dit wil voorkom asof die hof se finale besluit sal berus op die vraag of die finale posisies waarin die twee voertuie, Simon se Mercedes-Benz en die Nissanbakkie waarin die Knokke-Heistse toeriste gereis het, tot stilstand gekom het ná die botsing by die afdraai na Langstrand, aanvaar word al dan nie.
Deskundiges in ongelukrekonstruksie wat in die aanvanklike verhoor in die landdroshof in Walvisbaai deur die staat en die verdediging gevra is om te getuig, kon nie oor wesentlike bevindinge saamstem nie. In die aanvanklike hofsaak is Simon vier jaar tronkstraf sonder die keuse van ‘n boete vir strafbare manslag opgelê. Twee jaar van die vonnis is vir vyf jaar opgeskort op voorwaarde dat hy hom in dié tyd nie skuldig maak aan enige soortgelyke oortreding nie. In haar betoog oor die straf het adv. Eileen Rakow, vir die staat, gesê die strawwe waarvoor die wet voorsiening maak, is uit pas met ander strawwe soos vir die bestuur van ‘n motorvoertuig onder die invloed van drank. Hiervoor kan ‘n boete van tot N$20 000 opgelê word. Sy is van mening dat die straf vir iemand wat verantwoordelik is vir ‘n motorvoertuigongeluk waarin mense gesterf het, in pas gebring moet word met die straf wat vir ander gevalle van strafbare manslag, waar ander wapens soos byvoorbeeld ‘n mes gebruik is. Sy meen ook dat waar mense skuldig pleit aan strafbare manslag en ‘n mate van berou vir hul dade toon, dit versagtend kan wees. Tog neem die hof dit nie altyd in ag nie. Simon het egter geen teken van berou getoon nie. Sy het ook die moedswilligheid beklemtoon van Simon se optrede wat tot die ongeluk gelei het, naamlik dat hy besluit het teen watter spoed hy wou ry, die besluit wat hy geneem het om ‘n ander voertuig verby te steek en die besluit oor die wyse waarop hy bestuur het. Dit was nie ‘n geval van ‘n ongeluk soos wanneer ‘n motorband bars en die voertuig onwillekeurig oor die pad swenk nie.
Mnr. Sisa Namandje, vir die verdediging, het in sy repliek daarop gewys dat die bewyslas nie op die verdediging is nie, maar op die staat om bo alle redelike twyfel ‘n saak teen Simon te bewys - iets wat die staat volgens hom nie kon doen nie. Hy sê daar is te veel waarskynlikhede en onwaarskynlikhede. Selfs al was die Nissanbakkie waarin die oorledenes gereis het, vyf sentimeter binne die baan van die aankomende Mercedes-Benz van Simon, sou die spoed waarteen Simon gery het irrelevant wees, al was dit 180 km per uur. Die vraag moet dan gevra word wie die dood van die drie toeriste veroorsaak het. Mnr. Namandje het ook opnuut die aannames van die deskundige getuies oor die finale staanplekke van die twee voertuie in twyfel probeer trek waarop Regter Parker wou weet of al die deskundiges se getuienis in die saak verwerp moes word. Adv. Rakow het egter voet by stuk gehou dat die hof hom moet toespits op die getuienis wat op rekord is en nie in die eerste hofsaak deur die verdediging betwis is nie. Sy het daarop gewys dat die afleidings wat deur een van die deskundiges gemaak is en wat die staat se saak bevestig, nie gedaag is in die eerste saak nie en gevolglik nie nou in twyfel getrek kan word nie.
Blundersortering Bijzitters Verkiezingen
Het aanduiden en aanschrijven van bijzitters voor de verkiezingen van 10 juni gebeurt voor het eerst door de Rechtbank van Eerste Aanleg in Brugge. Door het niet aanzetten van een filter in het sorteringsprogramma voor de burgers die in aanmerking komen heerst momenteel, met name in Knokke-Heist, een gigantische chaos. Vroeger duidde de voorzitter van elk van de 39 kiesbureaus in de badstad een secretaris en vier bijzitters aan. Dat ging dus in totaal om 396 mensen waarvan heel wat burgers die zich als vrijwilliger aanboden.
Filter Unplugged
Nu heeft Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael beslist dat de Rechtbanken van Eerste Aanleg per stembureau 24 bijzitters moeten aanschrijven. Dat betekent dat momenteel bij 936 burgers in Knokke-Heist oproepingen in de bus vallen om zich te melden in het stemlokaal. Dat zijn er veel meer dan nodig is. Voor het tellen heeft de rechtbank dan verder geput uit een excellijst van 1657 personen die in Knokke-Heist topberoepen uitoefenen. Helemaal erg is het feit dat de lijsten die door de gemeente aan de rechtbank moesten worden overgemaakt "ongekuist en compleet" moesten zijn. Het sorteringsprogramma dat door een gespecialiseerdbedrijf (Vandenbroele) werd aangemaakt zou er namelijk voor zorgen dat bejaarden niet zouden worden opgeroepen, en dat ook mensen uit eenzelfde gezin zich niet allemaal zouden moeten melden. Probleem is dat men bij Eerste Aanleg de filter in het programma niet heeft aangezet. Er is dus helemaal niks gesorteerd. Zodanig zelfs dat mensen die bijvoorbeeld als voorzitter fungeren nadien nog moeten gaan tellen in Brugge. Ook komt het voor dat mensen twee oproepingsbrieven krijgen om gelijktijdig op twee verschillende plaatsen te gaan tellen.
Boze Burgers
In Knokke-Heist krijgt men bij Dienst Bevolking en bij de Politie al een paar dagen bijzonder kwade burgers over de vloer. Men verwacht dat ook op de kiezingsdag er door het blunderen van de administratie van Eerste Aanleg complete chaos zal heersen. In Brugge zal de chaos des te groter zijn. Daar zijn voor de 200 stembureaus onnodig zo'n 4.800 mensen opgeroepen. Er zal voor die mensen niet eens plaats zijn om ergens te parkeren als ze zich gaan aanmelden. Het ziet er naar uit dat enkel Blankenberge aan de chaos ontsnapt. Daar heeft men de lijsten van burgers die moesten worden overgemaakt tegen de instructies in toch gekuist.
23.5.07
Vissers vrezen schade Windenergiepark
Vlaamse en Zeeuwse vissers vrezen miljoenen euro's schade te lijden door de aanleg van een groot windmolenpark in zee ter hoogte van Knokke-Heist. Dat park wordt de komende jaren uitgebouwd op de Thorntonbank, een kleine 30 kilometer voor de monding van de Schelde. In dat gebied vangen de vissers veel schol en tong. Vissen in het gebied wordt straks door de windturbines onmogelijk gemaakt. Ook menen de vissers dat de 60 windmolens vlakbij de drukke vaarroute van en naar de Schelde en Antwerpen een groot gevaar zullen opleveren voor de scheepvaart.
Lippens bepaalt zondag positie
Maurice Lippens zal zondag zijn positie verduidelijken in verband met de strijd voor de overname van de Nederlandse bank ABN Amro. Dat deelde de Knokke-Heistse Fortis-voorzitter woensdagmorgen mee op de aandeelhoudersvergadering in Brussel. Naast Fortis bestaat het overnameconsortium uit de Royal Bank of Scotland en de Banco Santander. Fortis houdt wat betreft ABN Amro alle opties open, aldus Lippens. Het bedrijf zegt een overname van ABN Amro niet nodig te hebben om de langetermijndoelen te halen.
Beroep in Langstranddrama
In Windhoek is het Hoger Beroep aan de gang in de zaak van de Namibische bokskampioen Harry Simon die 5 jaar geleden de wagen van Vlaamse toeristen van de weg maaide. Bij het ongeval vonden Michelle De Clerck uit Knokke-Heist, dokter Frederic De Winter uit Zwijnaarde en z'n 22 maanden oude baby de dood. Dokter Bert Coene uit Knokke-Heist raakte samen met z'n kinderen Pepijn en Ruth en Carol Cornelis uit Zwijnaarde zwaar gewond. De bokskampioen werd in 2005 veroordeeld tot 2 jaar cel wegens doodslag door schuld. Hij bleef echter op vrije voeten door in beroep te gaan tegen het vonnis. De zaak in beroep begon met een vlijmscherp pleidooi waarbij de verdediging alle verklaringen van deskundigen ten voordele van onze landgenoten verwierp. De deskundigen zouden het ongeluk gereconstrueerd hebben aan de hand van getuigenissen van mensen die later niet door de rechtbank gehoord werden. Het vonnis in beroep wordt binnenkort verwacht.
Nieuwe Directrice Atheneum
Het Atheneum in Knokke-Heist staat onder andere leiding. De nieuwe directrice Annie De Meerleer vervangt Hugo De Plecker, die de school jarenlang bestuurde. De Meerleer was tot voor haar aantreden in de badstad lerares informatica in Brugge. Ze was er eveneens ICT-coördinator en lid van de schoolraad. Ook stelde ze de examens- en lessenroosters op en kent aldus het klappen van de zweep. In het atheneum wordt een nauwe samenwerking met de Middenschool en de Basisschool onder leiding van Patrick Caestecker en Anne Vermeersch één van haar topprioriteiten. Verder wil ze het evaluatie- en sanctiebeleid verder uitbouwen en de kwaliteiten van de school naar buiten brengen. De nieuwe directrice zal tijdens de Opendeurdag in de Campus Heist op 9 juni reeds kennis maken met de ouders en de leerlingen.
Slechte afvalzakken teruggeven
Na opmerkingen in de gemeenteraad heeft het gemeentebestuur van Knokke-Heist bij afvalconcessionaris Horizonnet de kwaliteit van de afvalzakken in vraag gesteld. Ook als er weinig gewicht in de zakken gestopt wordt scheuren ze vaak nog. Inmiddels heeft de producent de kwaliteit van de zakken verbeterd. Nu zijn er wel nog vuilniszakken van mindere kwaliteit in omloop. Wie dergelijke zakken in bezit heeft, mag de rol (of het restant ervan) weer inleveren bij Horizonnet, die de kosten aan de klant zal terugbetalen.
Financiering Windmolenpark ondertekend
Het energiebedrijf C-Power heeft woensdag de financierings-overeenkomst ondertekend voor de bouw van een windturbinepark op de Thorntonbank. Dat is een zandbank zo'n 28 kilometer buiten de kust van Zeebrugge en Knokke-Heist. Indien alles volgens plan verloopt dan worden volgend jaar reeds 6 windmolens gebouwd en één windmeetmast. Daarnaast wordt ook een 40km lange aanlandingskabel aangelegd. In 2009 volgen nog 18 windturbines en het offshore transformatorstation. In totaal komen er 60 windturbines met een totaal vermogen van 300 megawatt. Dat is genoeg om 600.000 gezinnen een jaar lang van energie te voorzien.
Lucka's Drugsproces opgeschort
De rechter in Brugge heeft het proces opgeschort rond de dood van de 17-jarige Lucka Dhondt. Het lichaam van het meisje werd in oktober vorig jaar aangetroffen in een huis in de Smedenstraat in Knokke. Ze was overleden aan een dodelijke mix van cocaïne en heroïne; het gevolg van een drugsfeestje dat 3 dagen lang had geduurd. Lucka was de tweede van drie dochters van een weduwe uit Nazareth bij Gent. Ze kwam al meer dan een jaar regelmatig naar de badstad voor drugsweekends met vrienden in Heist en in Knokke. De opschorting van het proces heeft te maken met een fout in de dagvaarding van de vrouw die haar huis ter beschikking stelde van de druggebruikers en geen hulp verleende toen het slachtoffer bewusteloos werd aangetroffen. In een vorige woonst van haar werd ook al eens een drugsdode gevonden, maar zij ontsnapte toen aan vervolging. In totaal staan vijf personen terecht in deze zaak, die op 5 juni wordt hernomen. Onder hen de inmiddels 24-jarige vriend van het slachtoffer.
22.5.07
Weldra weer maatjesparties
In Knokke-Heist en veel andere plaatsen, maar vooral bij onze noorderburen, zijn de voorbereidingen aan de gang voor het nieuwe maatjesseizoen. Deze week betrekken de Hollandse maatjeshandelaren al hun stellingen in Denemarken en Noorwegen. Omdat de Noorse vloot pas na de nationale feestdag van 17 mei uitvoer, worden midden deze week de eerste maatjes in de vismijn verwacht verwacht. Maandag werd evenwel op de Noorse teleauction al een lading aangeboden met een vetgehalte van 12 procent en een tamelijk grove sortering. Deze haring is nog niet goed genoeg voor Hollandse Nieuwe en ging naar de snijderijen.
Officiële Start
Het nieuwe seizoen Hollandse maatjes gaat officieel op woensdag 6 juni van start. Net als vorig jaar gaat de opbrengst van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe naar een goed doel. Dit keer is dat het Wereld Kanker Onderzoek Fonds. De actie vorig jaar bracht 75.000 euro op ten voordele van het Diabetes Fonds. Rond 6 juni zijn inmiddels ook in de badstad reeds diverse maatjesparties gepland.
Gezond
Regelmatig vette vis eten helpt om het risico op hart- en vaatziekten en zelfs dementie te reduceren. De laatste jaren komen veel voedingsmiddelen op de markt die rechtstreeks of onrechtstreeks zijn verrijkt met omega 3-vetzuren. Die zijn essentieel voor ons lichaam. Vaak verliest men uit het oog dat die van nature uit al in vette vis zoals haring aanwezig zijn. Redenen genoeg dus om het nieuwe seizoen van Hollandse Nieuwe verwachtingsvol tegemoet te zien.
Vanhootegem wil in de Ryder Cup
De bekende Knokke-Heistse golfer Nicolas Vanhootegem wil zich in de toekomst met de beste Europese spelers meten. Dat is z'n wensdroom nadat hij zopas de Telenet Trophy binnenhaalde op de golfbaan van Waterloo. De 34-jarige stadsgenoot domineerde de hele wedstrijd en incaseerde meteen de grootste golfcheque in ons land; liefst 20.800 euro. De overwinning deed Vanhootegem ook naar de vierde plaats stijgen in de algemene ranking van de Challenge Tour. Daarmee heeft hij een reuzenstap in de goede richting gezet. Door deze zege mag hij aan alle tornooien van de Challenge Tour deelnemen. De vurigste wens van Vanhootegem is om te spelen voor de Ryder Cup. Dat is een golfwedstrijd die in de even jaren tussen 12 Europese en 12 Amerikaanse spelers betwist wordt.
Weer vissen bij Groenland
Europese vissers mogen de komende zes jaar opnieuw kabeljauw, rode poon, heilbot en andere vissen vangen in de wateren van Groenland, het enige land dat ooit de EU heeft verlaten. De EU betaalt Groenland daarvoor bijna 16 miljoen euro per jaar, zo heeft het Europees Parlement dinsdag goedgekeurd op voorstel van de Nederlandse Europarlementariër Joop Post. Het parlement vraagt Groenland wel om zelf wat minder te vangen, net als de EU doet. Dat is volgens Post nodig omdat vissoorten steeds noordelijker trekken, door opwarming van het zeewater. Bijvoorbeeld kabeljauw verdwijnt zo langzaam uit de Noordzee.
Start Bouw Windmolenpark
Volgens de Nederlandse radio wordt morgen (woensdag) gestart met de eerste voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van het windmolenpark dat voor de kust van Knokke-Heist moet verrijzen. Over het park wordt al 9 jaar gepraat. Voorlopig zal er echter vanaf de kust nog niks te zien zijn. De eerste van in totaal 60 windmolens moet vanaf april 2008 in zee worden geplaatst. Het park zal bij helder weer vanop de zeedijk in de badstad te zien zijn. De windturbines moeten over drie jaar stroom leveren aan 600.000 huishoudens in ons land. De Partij voor Zeeland keurde het Vlaamse windmolenpark vorige week nog af vanwege vermeende veiligheidsrisico's op de Westerschelde.
Knokke-Heist helpt China zeilen
In Knokke-Heist wordt een project gelanceerd om zeilopleidingen in China te verzorgen met het oog op de Olympische Spelen in 2008. Het is een initiatief van de Royal Belgian Sailing Club die vestigingen heeft in Knokke Zoute, Duinbergen, Zeebrugge en verder ook in Destelbergen en Langerbrugge. Samen samen met de Koninklijke Nederlandse Zeil en Roeivereniging wil men komende zomer 25 jonge zeilmonitors gedurende 2 maanden naar China sturen. De bedoeling is om tegen volgend jaar 1.000 jongere Chinezen te leren zeilen. Het initiatief krijgt vrijdag groen licht in de Zeilclub van Het Zoute ter hoogte van de Appelzakstraat. Dat gebeurt in aanwezigheid van onder meer minister van Economie Marc Verwilghen, de Ambassadeur van China, Mevrouw Zhang Qiyue, en burgemeester Lippens.
Polo World Cup op Knokse strand
Tijdens het aanstaande pinksterweekend wordt op het strand voor het Casino Knokke de Scapa Sports Beach Polo gehouden. Dat is één van ‘s werelds enige polo-tornooien op zand. Deze 9e editie is opnieuw een gratis publieksevenement met grote spektakelwaarde. Vier internationale mannenteams nemen deel aan deze Polo World Cup. Er wordt gespeeld op een zandterrein van 200 bij 100 meter. Elke ploeg bestaat uit 3 volleerde ruiters en per wedstrijd worden per ploeg liefst 12 paarden ingezet. De 4 wedstrijden worden gespreid over zaterdag en zondag en worden geleid door internationale scheidsrechters te paard. Er worden opnieuw méér dan 10.000 mensen verwacht op deze tweedaagse. De gerenommeerde polocommentator Michael Hobday geeft de nodige uitleg tijdens de wedstrijden en doet dat met een portie onvermijdelijke Britse humor.
Boomkikker redden
Natuurpunt en Animal hebben een reddingsplan uitgewerkt om de bedreigde boomkikker in onze regio te redden. Tot de jaren 50 was de boomkikker in ons land nog een algemene verschijning. Tegenwoordig vindt men nog enkele geïsoleerde populaties in Limburg en in de grensstreek tussen Knokke en Retranchement. Het is de bedoeling nieuwe voortplantingspoelen te graven en de biotoop, waarin het diertje gedijt, te herstellen. In de oude Zwinstreek participeren de gemeente Knokke-Heist en het West-Vlaams provinciebestuur in deze plannen. Uniek aan dit kikkertje zijn de zuignapjes aan poten en onderbuik. De amfibie komt enkel voor in een kleinschalig landschap met veel poelen en een gezonde watervegetatie. De aanwezigheid van braambesstruiken is eveneens zeer belangrijk.
Brugpersoneel gijzelt schepen en verkeer
De bruggenwachters en kaaimeesters van de Maatschappij voor Brugse Zeevaartinrichtingen in Zeebrugge dreigen met nog meer acties in de toekomst. Ze willen daarmee druk zetten op de cao-onderhandelingen. Maandagavond hielden de actievoerders vrachtschepen tegen in de Vandammesluis. Ook de Herdersbrug werd opengezet zodat het verkeer niet doorkon. De actievoerders eisen het optrekken van de extra nachtvergoeding van 2 naar 3 euro per uur en vragen een uitstapregeling voor mensen die in de haven een zwaar beroep uitoefenen. Als de CAO-onderhandelingen volgende week niet goed aflopen, komen er nog meer acties.
Het Anker circust
Komende donderdag organiseert men in gemeenteschool Het Anker in Heist “De dag van de kunstenaar”. Naast de klassieke waaier van workshops is er dit jaar in de voormiddag ook een sessie rond het Circus, en dat in een echte circustent. In de namiddag kunnen de kinderen van het Anker trouwens terecht in het wereldbekende circus Hoetchatcha, dat voor de gelegenheid even z'n tenten opslaat in stadion De Taeye.
Liefst aan de kust uitrusten
Maar liefst zes op de tien Belgen pakken deze zomer hun koffers. Dat blijkt uit de zevende barometer van Europ Assistance over de plannen en zorgen van Europeanen betreffende hun zomervakantie. Ook gaan steeds meer burgers deze zomer meerdere malen op reis. De tijden dat vakantiegangers een maand lang of meer in Knokke-Heist verbleven liggen al ver in het verleden. De badstad profiteert nu vooral van mensen die kortere vakanties aan zee doorbrengen.
Uitrusten aan zee
Tachtig procent van de Europese vakantiegangers zal de zomervakantie in Europa doorbrengen, met als drie topbestemmingen Italië (18 procent), Frankrijk (17 procent) en Spanje (16 procent). Op vakantie willen de Belgen vooral uitrusten (66 procent) en dit bij voorkeur aan zee (53 procent). De belangrijkste criteria voor het bepalen van hun vakantie zijn voor de Belgen het klimaat (57 procent) en de gezondheidsrisico's (46 procent).
Zes Blauwe Vlaggen voor Sluis
Reeds enkele jaren doen Knokke-Heist en andere Vlaamse badplaatsen niet langer mee aan het Blauwe Vlaggen initiatief. Vlak over de grens is dat echter wèl het geval. Dinsdagmiddag werd bekend gemaakt dat in onze buurgemeente Sluis de zes Blauwe Vlaggen voor het derde jaar op rij blijven wapperen. De Blauwe Vlag is een internationale milieuonderscheiding die jaarlijks wordt toegekend aan stranden en jachthavens die voldoen aan strenge kwaliteitseisen. De gemeente Sluis is blij dat het werk dat samen met strandpaviljoenhuders en betrokkenen is verzet, opnieuw is bekroond. In totaal werden in Nederland 91 Blauwe Vlaggen toegekend. De Blauwe Vlag stelt strenge eisen aan de kwaliteit van het zwemwater, de reiniging van het strand, voorzieningen zoals voldoende toiletten en afvalbakken, reddingsmaterialen en EHBO-posten en actieve voorlichting ter bescherming van het natuurlijk milieu van zee, strand en duinen. De Blauwe Vlag is een initiatief van Foundation for Environmental Education (FEE).
De Sluise stranden waar de Blauwe Vlaggen wapperen zijn:
- ’t Zwin, bij strandpaviljoen De Zeemeeuw
- Cadzand-Bad, duinovergang Badhuis, bij strandpaviljoen Caricole
- Nieuwvliet-Bad, ’t Vingerling, de strandvakken tussen de strandpaviljoens Saint-Pierre en De Boekanier
- Groede-Bad, duinovergang Groedse Duintjes, bij strandpaviljoen Carrousel
- ’t Killetje, duinovergang ‘t Poldertje, bij strandpaviljoen Palm Beach
- Breskens, duinovergang Strandplevier, bij strandpaviljoen ’t Halve Maentje
'Bloemenbezorgers' overvallen villa
Twee onbekenden zijn er maandagnamiddag in Knokke in geslaagd om zich toegang te verschaffen tot een villa in de Camille Lemonnierlaan. Ze deden zich voor als bloemenbezorgers. Eenmaal in de woning bedreigde het duo de twee aanwezige dames met een riot gun met afgezaagde loop. De bejaarde vrouwen werden verplicht de brandkoffer te openen en werden vervolgens opgesloten in het toilet. De daders, die tussen de 20 en 30 jaar oud waren, gingen er te voet van door. De buit bestond uit een gouden ring en een Cartier-uurwerk. Ze lieten de vrouwen ongedeerd achter. Getuigen meenden dat de twee overvallers in Knokke de trein richting Brussel genomen hadden. Nadat dit bekend werd had de spoorwegpolitie in Gent nog welgeteld zeven minuten tijd om met een 20-tal agenten naar het perron te stormen en daar de trein uit Knokke, met zo'n duizend passagiers, te doorzoeken. Drie personen werden meegenomen, doch bleken later niks met de zaak te maken te hebben.
21.5.07
Gijzelnemers opgepakt in Knokke-Heist
Vier Nederlanders die in Knokke-Heist een vrouw met een heet strijkijzer bewerkten, zijn wegens gijzeling en bedreiging aangehouden. De vier mannen uit Terneuzen bezochten de vrouw zaterdag in haar appartement en sloten haar op. Ze eisten de betaling van 8.000 euro. Het ging om een drugsschuld van haar onlangs overleden man. De vrouw werd bedreigd met een strijkijzer en liep daardoor verwondingen op. Met een smoes kon ze ontkomen en de politie waarschuwen. Die kon het viertal in de buurt arresteren. De vier zullen morgen voor de raadkamer in Brugge verschijnen.
Einde van Heist als badplaats?
Kenners in de badstad menen dat, als er niet gebaggerd wordt, de zandbank voor Heist deze zomer al een reëel gevaar zal opleveren voor de badgasten. Ten einde klaarheid te scheppen heeft Daniël Serie de stand van zaken opgemeten vanaf een positie oostelijk van de Raan tot bij de Baai van Heist. Daaruit blijkt dat de zandbank verder aangroeit in de richting van Duinbergen. Als de overheid geen maatregelen neemt dat zal men over een paar jaar in Heist zo'n 3 km moeten lopen naar de laagwaterlijn. Dat is beslist niet de wandeling waar toeristen en badgasten op zitten te wachten. De verzanding maakt het verder nutteloos dat men de Surfclub VVW Heist naar een nieuwe locatie laat verhuizen. Ook daar maakt de zandplaat het in zee steken binnenkort onmogelijk. Onmiddellijk gevaar bestaat er tenslotte reeds voor mensen die tussen de golfbrekers Resolut en Triton gaan zwemmen. Volgens Serie moet al het water door de geul vanaf de westelijke strekdam tot aan de Triton door de kel en dat terwijl de ebstroom zuidwest inloopt. Het wordt hoogtijd dat de verantwoordelijken op het strand gaan kijken in plaats van zich blind te staren op theoretische modellen. Doet men dat niet, dan gebeuren er ongelukken en betekent een en ander op termijn het einde van Heist als badplaats.
Jeannine van Rie posthuum gehuldigd
Zaterdag werd door het ACW Knokke-Heist de Sociale Prijs André Rosseel posthuum uitgereikt aan de recent overleden vrijwilligster Jeannine van Rie. De "Prijs van de Vrijwilliger" werd vernoemd naar de in 2002 vroegtijdig overleden voormalig OCMW-voorzitter. Met de prijs wil men mensen belonen die zich inzetten voor anderen. Zo wil men benadrukken dat kleine dingen, zoals een vriendelijk woord of een bezoek, zeer belangrijk kunnen zijn. Vrijwilligers spelen een cruciale rol in onze maatschappij. Jeannine van Rie leende onder meer jarenlang een helpende hand in het Rusthuis De Noordhinder. Door ziekte geveld overleed de zopas gelauwerde vrijwilligster eind vorige maand, kort voor haar 40ste huwelijksverjaardag. Ze was amper 63. De leden van haar gezin ontvingen de posthume eerbetuiging en een kunstwerk van de hand van Aimé Thouet.
FC Heist naar Tweede Provinciale
Voetbal Eindronde 3de provinciale B promotie - terugwedstrijd
VV Westkapelle – FC Heist 0-2 (heen: 2-2)
Het doek is gevallen over de voetbalcompetitie 2006-2007 in de regio. VV Westkapelle speelde zich vorige week op het veld van FC Heist in een goede uitgangspositie met een 2-2-gelijkspel. Op het sportcomplex Molenhoek, voor een bijna duizendkoppige menigte, heeft VVW daar echter geen verlengstuk weten aan te breien. Na minder dan 20 minuten stond Heist al, zoals een week voordien, op een voorsprong van twee doelpunten en had het meteen een optie op de overwinning genomen. Eerste redde doelman Demuinck een schot van Dieter Devinck en stond Nico Van Fraechem op de goede plaats om de terugkaatser binnen te schieten. Vijf minuten later rondde opnieuw Van Fraechem een mooie combinatie van kortbij af. Westkapelle kon weinig terugdoen. Rust: 0-2. In de tweede helft probeerde Westkapelle in een gutsende regen iets terug te doen. Af en toe werd het warm voor het Heistse doel, maar de bezoekers miste op de tegenaanval zelf een enorme kans om de wedstrijd definitief te beslissen. Uiteindelijk bloedde de partij dood en behaalde Heist een verdiende zege en de promotie naar tweede.
VV Westkapelle – FC Heist 0-2 (heen: 2-2)
Het doek is gevallen over de voetbalcompetitie 2006-2007 in de regio. VV Westkapelle speelde zich vorige week op het veld van FC Heist in een goede uitgangspositie met een 2-2-gelijkspel. Op het sportcomplex Molenhoek, voor een bijna duizendkoppige menigte, heeft VVW daar echter geen verlengstuk weten aan te breien. Na minder dan 20 minuten stond Heist al, zoals een week voordien, op een voorsprong van twee doelpunten en had het meteen een optie op de overwinning genomen. Eerste redde doelman Demuinck een schot van Dieter Devinck en stond Nico Van Fraechem op de goede plaats om de terugkaatser binnen te schieten. Vijf minuten later rondde opnieuw Van Fraechem een mooie combinatie van kortbij af. Westkapelle kon weinig terugdoen. Rust: 0-2. In de tweede helft probeerde Westkapelle in een gutsende regen iets terug te doen. Af en toe werd het warm voor het Heistse doel, maar de bezoekers miste op de tegenaanval zelf een enorme kans om de wedstrijd definitief te beslissen. Uiteindelijk bloedde de partij dood en behaalde Heist een verdiende zege en de promotie naar tweede.
20.5.07
Mike Vanhove herdacht
Ondanks de fikse regen waren zondagnamiddag vlakbij het tramhuisje in Heist zo'n 150 mensen bijeengekomen op de plaats waar de 19-jarige Mike Vanhove verongelukte. Door Marleen, de moeder van Mike, en plaatsvervangend burgemeester Maxim Willems, werd vervolgens een SAVE-bord onthuld aan de rand van de Elizabetlaan, waar de jongeman met z'n motorfiets bijna 2 jaar geleden onder een taxi terechtkwam. SAVE staat voor "Samen Actief voor een VEilig Verkeer" en is een actie van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK), die elke bestuurder aanspoort tot verantwoordelijk rijgedrag. De vereniging groeide uit de behoefte van ouders die hun kind hebben verloren in het verkeer, om een luisterend oor en begrip te vinden. Een woordvoerster van OVK stelde dat het met de 450 getroffen gezinnen die lid zijn van de vereniging slechts gaat om het topje van de ijsberg van mensen die in ons land hun kinderen verliezen bij verkeersongevallen. In zijn toespraak zei Maxim Willems dat het SAVE bord van Mike "symbool staat voor alle verkeerslachtoffers die in Knokke-Heist reeds gevallen zijn". Hij kondigde ook aan dat Verkeerscommissaris Bonneure voor volgend schooljaar in samenwerking met alle schooldirecties in de badstad "een reeks nieuwe verkeerseducatieve initiatieven" zal nemen ten einde de jeugd op een meer veilige manier te laten deelnemen aan het verkeer.